Java: Zápis tříd
Z MiS
				
				
				(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				|  (Modifikátory samostatně, dodán příklad atributu) | m (→Atributy:  Vylepšení příkladu atributů) | ||
| Řádka 44: | Řádka 44: | ||
| Tedy ve třídě: | Tedy ve třídě: | ||
| − |   public class  | + |   public class Zbozi { | 
| − | + |      String nazev; | |
| − | + |      TypZachazeni omezeni; | |
| − | + |      int cena; | |
| − | + | ||
|      ... |      ... | ||
|   } |   } | ||
Verze z 11. 10. 2013, 12:07
| Obsah | 
Objektově orientovaný jazyk
Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které:
- mají vlastnosti (atributy)
- posílají si zprávy
Viz také Objektově_orientované_programování.
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.
Třída
Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:
- jaké vlastnosti mají objekty dané třídy
- a na jaké zprávy umí objekty dané třídy reagovat.
public class MojeTrida {
   //
   // popis vlastností třídy
   //
   // popis zpráv
   //
}
Atributy
Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.
Třeba třída Automobil bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.
Zápis atributu:
- může být modifikátor přístupu
- datový typ
- název
Příklad:
int delka; public String jmeno;
Tedy ve třídě:
public class Zbozi {
   String nazev;
   TypZachazeni omezeni;
   int cena;
   ...
}
Zprávy/metody
Konstruktor
Použití třídy
Vytvoření instance
- Obecně
new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
- Například:
Automobil a1 = new Automobil(5);
Volání metod
Přístup k veřejným atributům
Další zdroje
- Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html
