Greenfoot
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(→Řešení situací: Přidáno mizení actorů) |
(→Zjištění kolize prvků ve hře: Doplněn obsah) |
||
| Řádka 55: | Řádka 55: | ||
== Zjištění kolize prvků ve hře == | == Zjištění kolize prvků ve hře == | ||
| − | * | + | |
| + | * Ke zjištění kolizí slouží metody ve třídě <tt>Actor</tt>, které se jmenují <code>get...Object...</code>. | ||
| + | * Metod je hodně, ale chovají se podobně. | ||
| + | |||
| + | ; Výběr třídy | ||
| + | * Pokud zadáte parametr typu <tt>class</tt>, bere v potaz pouze objekty zadaného typu. Pokud zadáme <code>null</code>, berou se v potaz všechny objekty. | ||
| + | * Všechny objekty: | ||
| + | List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null); | ||
| + | * Jen objekty zvoleného typu: | ||
| + | List<Zradlo> seznam = this.getIntersectingObjects(Zradlo.class); | ||
| + | |||
| + | ; Návratová hodnota | ||
| + | * Vrací buď první kolidující objekt nebo <code>null</code> když nekoliduje: | ||
| + | getOneIntersectingObject(class) | ||
| + | getOneObjectAtOffset(int dx, int dy, class) | ||
| + | * ... nebo seznam všech vyhovujících objektů. | ||
| + | private void vyresKolidujici() { | ||
| + | List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null); | ||
| + | for (Actor prvek : seznam) { | ||
| + | prvek.aplikuj(this); | ||
| + | } | ||
| + | } | ||
| + | |||
| + | ; Filtr | ||
| + | * intersecting objects ... objekty, které se prolínají se stávajícím (došlo ke kolizi) | ||
| + | * objects at offset ... objekty, které jsou v dané vzdálenosti (dx, dy) od stávajícího objektu | ||
== Řešení situací == | == Řešení situací == | ||
Verze z 16. 12. 2013, 08:12
Obsah |
Co je to Greenfoot?
Dokumentaci tříd najdete na adrese:
Svět a volání metod act()
- Nastavení pozadí hrací plochy
- Například v konstruktoru našeho potomka třídy World můžeme zavolat:
World.setBackground(GreenfootImage obrazek)
Vytvoření a přidání Actorů
- Prvky jsou potomky třídy Actor.
- Instance vytváříme klasicky (new).
- Umístění na plochu:
- World.addObject(Actor actor, int x, int y)
- umístí na pozici (x, y)
Pohyb Actora
Máme dvě varianty ovládání prvku (actora):
- turn() + move() + setRotation()
- realizuje relativní pozicování
- turn(int oKolik)
- otáčí o daný počet stupňů ve směru hodinových ručiček
- turn(int oKolik)
- x + y + setLocation()
- realizuje relativní pozicování
- Příklad viz dále.
Reakce na klávesy
- Greenfoot.getKey()
- vrací null když nebyla stisknuta žádná
- Příklad viz dále.
Příklad: Pohyb podle kláves
String vstup = Greenfoot.getKey();
if (vstup != null) {
if (vstup.equals("right")) {
this.setRotation(0);
} else if (vstup.equals("left")) {
this.setRotation(180);
} else if (vstup.equals("up")) {
this.setRotation(-90);
} else if (vstup.equals("down")) {
this.setRotation(90);
}
this.move(1);
}
Náhodná čísla
- Standardní řešení Javy
-
Math.random()... vrací čísla z intervalu <0, 1)
- Řešení Greenfootu
- Pro hry je často potřeba generovat celá čísla. Pro zjednodušení je tedy v Greenfootu metoda:
-
Greenfoot.getRandomNumber(int limit)- Vrací čísla z množiny {0, 1, ..., limit-1}.
Zjištění kolize prvků ve hře
- Ke zjištění kolizí slouží metody ve třídě Actor, které se jmenují
get...Object.... - Metod je hodně, ale chovají se podobně.
- Výběr třídy
- Pokud zadáte parametr typu class, bere v potaz pouze objekty zadaného typu. Pokud zadáme
null, berou se v potaz všechny objekty. - Všechny objekty:
List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null);
- Jen objekty zvoleného typu:
List<Zradlo> seznam = this.getIntersectingObjects(Zradlo.class);
- Návratová hodnota
- Vrací buď první kolidující objekt nebo
nullkdyž nekoliduje:
getOneIntersectingObject(class) getOneObjectAtOffset(int dx, int dy, class)
- ... nebo seznam všech vyhovujících objektů.
private void vyresKolidujici() {
List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null);
for (Actor prvek : seznam) {
prvek.aplikuj(this);
}
}
- Filtr
- intersecting objects ... objekty, které se prolínají se stávajícím (došlo ke kolizi)
- objects at offset ... objekty, které jsou v dané vzdálenosti (dx, dy) od stávajícího objektu
Řešení situací
- Zdi
- Mizení Actorů
K mizení slouží metoda:
MouseWorld.removeObject(Actor kdoMaZmizet)
Příklad:
private void sezerVsechnyKolidujici() {
World svet = this.getWorld();
List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null);
for (Actor prvek : seznam) {
prvek.aplikuj(this);
svet.removeObject(prvek);
}
- Změna obrázku Actoru
- Výpis stavu hry, hlášky
Úkol: Vytvořte hru!
- Vytvořte hru, na které ukážete ty prvky práce v Greenfootu, které jsme si ukázali výše.