Věková specifika cvičenců
Z MiS
				
				
				(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				|  (Přepracováno, převedeno jako samostatná stránka.) |  (Přidána kategorie kondiční cvičení, doplněn rozvoj pohybových schopností.) | ||
| (Není zobrazena 1 mezilehlá verze od 1 uživatele.) | |||
| Řádka 1: | Řádka 1: | ||
| − | [[Category:VSE]][[Category:Sokol]][[Category:Pedagogika]][[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]] | + | [[Category:VSE]][[Category:Sokol]][[Category:Pedagogika]][[Category:Kondiční a zdravotně orientovaná cvičení]][[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]] | 
| == R+D (rodiče a děti) == | == R+D (rodiče a děti) == | ||
| ; Forma:   | ; Forma:   | ||
| Řádka 5: | Řádka 5: | ||
| * říkadla, básničky, písničky: rozvoj nejen po fyzické stránce. | * říkadla, básničky, písničky: rozvoj nejen po fyzické stránce. | ||
| * nepřímé vedení cvičenců (prostřednictvím rodičů) | * nepřímé vedení cvičenců (prostřednictvím rodičů) | ||
| + | * Využívejme fantazie, personifikace. | ||
| + | ; Pohybové schopnosti | ||
| + | * Ideální pro rozvoj obratnosti (viz [[Pohybové schopnosti a dovednosti]]). | ||
| ; Úkoly:   | ; Úkoly:   | ||
| * Pěstujeme především vztah k pohybu, radost z pohybu. | * Pěstujeme především vztah k pohybu, radost z pohybu. | ||
| Řádka 19: | Řádka 22: | ||
| * učení nápodobou: méně vysvětlujte, více předvádějte | * učení nápodobou: méně vysvětlujte, více předvádějte | ||
| * Individuální odlišnosti ve vývoji: věk je jen velmi orientační kritérium | * Individuální odlišnosti ve vývoji: věk je jen velmi orientační kritérium | ||
| + | * Opět snaha o využití fantazie, personifikace při tvorbě her. | ||
| * Není dokončena osifikace (vývoj opěrné soustavy — kostry) | * Není dokončena osifikace (vývoj opěrné soustavy — kostry) | ||
| ** je třeba zohlednit při volbě cviků (hup ne v závěsu, při kotoulech je třeba eliminovat zatížení páteře,...) | ** je třeba zohlednit při volbě cviků (hup ne v závěsu, při kotoulech je třeba eliminovat zatížení páteře,...) | ||
| + | ; Pohybové schopnosti | ||
| + | * Ideální pro rozvoj obratnosti.  | ||
| + | * Výborná flexibilita (viz [[Pohybové schopnosti a dovednosti]]). | ||
| ; Úkol: | ; Úkol: | ||
| * děti si zvykají poslouchat přímo cvičitele | * děti si zvykají poslouchat přímo cvičitele | ||
| Řádka 32: | Řádka 39: | ||
| * postupně základy sportovní činnosti | * postupně základy sportovní činnosti | ||
| * objevují se rozdíly mezi chlapci a dívkami (zájem o jiné sporty, fyzická výkonnost) | * objevují se rozdíly mezi chlapci a dívkami (zájem o jiné sporty, fyzická výkonnost) | ||
| + | ; Pohybové schopnosti | ||
| + | * Výhodné pro rozvoj rychlosti. | ||
| == St. žactvo (11–14 let) == | == St. žactvo (11–14 let) == | ||
| Řádka 39: | Řádka 48: | ||
| * Změna tělesných proporcí: problémy s nervosvalovou koordinací v důsledku rychlého růstu, někdy i zdravotní problémy (může dojít k dočasnému zhoršení výkonnosti, cvičenec dočasně nezvládá cviky, které dříve zvládal). | * Změna tělesných proporcí: problémy s nervosvalovou koordinací v důsledku rychlého růstu, někdy i zdravotní problémy (může dojít k dočasnému zhoršení výkonnosti, cvičenec dočasně nezvládá cviky, které dříve zvládal). | ||
| * Cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ale cvičenci už autoritu cvičitele neuznávají na venek. | * Cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ale cvičenci už autoritu cvičitele neuznávají na venek. | ||
| + | ; Schopnosti | ||
| + | * Dočasné omezení obratnosti. | ||
| + | * Rozvoj síly, zatím ale není vhodné intenzivní posilování. | ||
| ; Úkoly: | ; Úkoly: | ||
| * lze klást důraz na rozvoj síly, nácvik nových dovedností | * lze klást důraz na rozvoj síly, nácvik nových dovedností | ||
| Řádka 47: | Řádka 59: | ||
| * Snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost. | * Snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost. | ||
| * Na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků. | * Na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků. | ||
| + | * Je z větší části ukončen rozvoj [[Všestranně rozvíjející cvičení|koordinačních dovedností]] (viz [http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/micovesporty/koordinace.php#obdobi S dětmi v pohodě — senzitivní období pro rozvoj dovedností]). | ||
| * S přechodem na střední a později vysokou školu a dospíváním se mění struktura zájmů, cvičenci mají méně času. | * S přechodem na střední a později vysokou školu a dospíváním se mění struktura zájmů, cvičenci mají méně času. | ||
| * Je důležité podchytit změnu zájmů a nabídnout vhodné aktivity. | * Je důležité podchytit změnu zájmů a nabídnout vhodné aktivity. | ||
| + | ; Schopnosti: | ||
| + | * Omezení vytrvalosti, ale rozvoj síly. | ||
| ; Úkoly | ; Úkoly | ||
| * S rozvojem fyzické síly je možné nacvičovat náročnější sportovní prvky | * S rozvojem fyzické síly je možné nacvičovat náročnější sportovní prvky | ||
| Řádka 56: | Řádka 71: | ||
| * Vrchol fyzické zdatnosti. | * Vrchol fyzické zdatnosti. | ||
| * Postupně kulminuje fyzická zdatnost, ke konci pozvolný úbytek fyzické síly nahrazují zkušenosti, taktika, správné provedení. | * Postupně kulminuje fyzická zdatnost, ke konci pozvolný úbytek fyzické síly nahrazují zkušenosti, taktika, správné provedení. | ||
| + | * Rozvíjí se vytrvalost. | ||
| + | * Ubývá rychlost, je vhodné přiměřeně trénovat. | ||
| == Dospělost II. (30 – 40 let) == | == Dospělost II. (30 – 40 let) == | ||
| Řádka 74: | Řádka 91: | ||
| * Udržení pohyblivosti, fyzické zdatnosti | * Udržení pohyblivosti, fyzické zdatnosti | ||
| * Výkon samotný není důležitý, nastupují především zdravotní aspekty cvičení. | * Výkon samotný není důležitý, nastupují především zdravotní aspekty cvičení. | ||
| + | |||
| + | == Zdroje == | ||
| + | * [http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/micovesporty/koordinace.php#obdobi Projekt Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě — senzitivní období pro rozvoj dovedností] | ||
Aktuální verze z 25. 7. 2015, 18:22
| Obsah | 
R+D (rodiče a děti)
- Forma
- hra!!!
- říkadla, básničky, písničky: rozvoj nejen po fyzické stránce.
- nepřímé vedení cvičenců (prostřednictvím rodičů)
- Využívejme fantazie, personifikace.
- Pohybové schopnosti
- Ideální pro rozvoj obratnosti (viz Pohybové schopnosti a dovednosti).
- Úkoly
-  Pěstujeme především vztah k pohybu, radost z pohybu.
- Zde hlavně získáváme cvičence pro další oddělení!
 
- Zároveň by měla být část hodiny věnována i rodičům: protažení, zpevňování,...
- Vytváří se základní pohybové dovednosti a návyky!!!
- Charakteristika
- Je třeba správné metodické vedení!
- Příprava náročnější než v jiných hodinách, je třeba zkušenosti.
PD — předškolní děti (4–6 let)
- Charakteristika
- nelze očekávat delší soustředění, nutné časté změny činnosti
- učení nápodobou: méně vysvětlujte, více předvádějte
- Individuální odlišnosti ve vývoji: věk je jen velmi orientační kritérium
- Opět snaha o využití fantazie, personifikace při tvorbě her.
-  Není dokončena osifikace (vývoj opěrné soustavy — kostry)
- je třeba zohlednit při volbě cviků (hup ne v závěsu, při kotoulech je třeba eliminovat zatížení páteře,...)
 
- Pohybové schopnosti
- Ideální pro rozvoj obratnosti.
- Výborná flexibilita (viz Pohybové schopnosti a dovednosti).
- Úkol
- děti si zvykají poslouchat přímo cvičitele
- rozvoj kázně, soustředění
Ml. žactvo (7–11 let)
- Charakteristika
- Zatím ještě zájem o pohyb, děti se potřebují „vyběhat“.
- Cvičenci zatím otevřeně uznávají autoritu cvičitele.
- Formy
- postupně základy sportovní činnosti
- objevují se rozdíly mezi chlapci a dívkami (zájem o jiné sporty, fyzická výkonnost)
- Pohybové schopnosti
- Výhodné pro rozvoj rychlosti.
St. žactvo (11–14 let)
- Charakteristika
- Počátek dospělosti po stránce fyzické, nikoli však duševní.
- Odlišný čas vývoje u chlapců a dívek.
- Změna tělesných proporcí: problémy s nervosvalovou koordinací v důsledku rychlého růstu, někdy i zdravotní problémy (může dojít k dočasnému zhoršení výkonnosti, cvičenec dočasně nezvládá cviky, které dříve zvládal).
- Cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ale cvičenci už autoritu cvičitele neuznávají na venek.
- Schopnosti
- Dočasné omezení obratnosti.
- Rozvoj síly, zatím ale není vhodné intenzivní posilování.
- Úkoly
- lze klást důraz na rozvoj síly, nácvik nových dovedností
- růst sportovní výkonnosti
Dorost (15–18 let)
- Charakteristika
- Snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost.
- Na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků.
- Je z větší části ukončen rozvoj koordinačních dovedností (viz S dětmi v pohodě — senzitivní období pro rozvoj dovedností).
- S přechodem na střední a později vysokou školu a dospíváním se mění struktura zájmů, cvičenci mají méně času.
- Je důležité podchytit změnu zájmů a nabídnout vhodné aktivity.
- Schopnosti
- Omezení vytrvalosti, ale rozvoj síly.
- Úkoly
- S rozvojem fyzické síly je možné nacvičovat náročnější sportovní prvky
- Podpora zájmu o cvičitelskou kariéru.
Dospělost I. (18 – 30 let)
- Vrchol fyzické zdatnosti.
- Postupně kulminuje fyzická zdatnost, ke konci pozvolný úbytek fyzické síly nahrazují zkušenosti, taktika, správné provedení.
- Rozvíjí se vytrvalost.
- Ubývá rychlost, je vhodné přiměřeně trénovat.
Dospělost II. (30 – 40 let)
- Zaměstnání, vlastní děti.
- Na významu nabývá sociální stránka cvičení.
- Ustupuje důraz na sportovní výkonnost, důležitější je zdravotní aspekt cvičení
- Cvičitelé získávají zkušenosti, přehled, mohou přebírat vedení cvičení, získávat další kvalifikaci.
Dospělost (40 – 65 let)
- Zájem o všestrannost, společné cvičení a setkávání.
- Cvičenci se mnohdy vrací do sokoloven: odrůstají děti, kulminuje kariérní růst v zaměstnání.
- „Zlatý věk“ cvičitele a činovníka: zkušenosti, osobnostní vyzrálost.
Senioři (od 65 let)
- Charakteristika
- Opět věk jen velmi orientační, velké individuální odlišnosti mezi jednotlivými cvičenci.
- Úkol
- Udržení pohyblivosti, fyzické zdatnosti
- Výkon samotný není důležitý, nastupují především zdravotní aspekty cvičení.
