Cvičitel a cvičenci
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Upřesnění (jen drobné) v: - →Individuální zvláštnosti a poruchy: , přidána komunikace s rodiči a řešení problémů.) |
(→Komunikace s rodiči: Fakta v komunikaci s rodiči.) |
||
Řádka 71: | Řádka 71: | ||
# V jakých situacích může nastat problém v komunikaci s rodiči? | # V jakých situacích může nastat problém v komunikaci s rodiči? | ||
# Rodič si přijde stěžovat, že cvičení neděláte správně. Jakým způsobem budete argumentovat? | # Rodič si přijde stěžovat, že cvičení neděláte správně. Jakým způsobem budete argumentovat? | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | ; Fakta | ||
+ | # '''Informujte rodiče o všem podstatném''' | ||
+ | #* Mějte na rodiče email i telefonický kontakt. | ||
+ | #* Zvěte rodiče na akce, dělejte akce, kterých se mohou účastnit také. | ||
+ | # '''Svět není černobílý!''' | ||
+ | #* Každý může udělat chybu. Většinou ale také v životě nebývají ''univerzálně správná'' řešení. | ||
+ | #* I když se něco nepovedlo, v klidu vysvětlete, že vaše řešení vycházelo z nějaké situace. | ||
+ | #* Někteří cvičitelé mají tendenci hned všechny problémy vzít na sebe jako své chyby. Pokud se chyba objektivně stala, je třeba ji přiznat. Pokud jste ale měli k použitému řešení rozumné důvody, vysvětlete je. Svět většinou není černobílý. | ||
+ | # '''Nepitvejte se v minulých chybách!''' | ||
+ | #* Pokud se nestalo něco velmi vážného, není vždy nezbytné ''rozsoudit'' už proběhlou situaci. Chyby, které už se staly, stejně nezměníte. | ||
+ | #* Domluvte se raději na tom, jak by se podobné věci měly řešit v budoucnu (a dodržte to). | ||
+ | # Jste to '''vy''', kdo zodpovídá za cvičence, takže '''vy''' rozhodnete o způsobu vedení hodiny. | ||
+ | #* Vezměte si poučení z toho, co se vám případně nepodařilo, ale nenechte se tlačit do věcí, se kterými nesouhlasíte. | ||
+ | #* Pokud někdo zásadně nesouhlasí s vaším postupem (a vy na něm trváte, protože jste přesvědčeni o jeho správnosti), může odejít. | ||
+ | # Rodič je váš partner! | ||
+ | #* Rodič je také člověk, také má své sny, chyby, také může být ve stresu či momentálně frustrovaný. Každopádně je to váš partner a vaše cíle se většinou shodují. Pokuste se najít východisko smírnou cestou! | ||
+ | |||
+ | <div class="Poznamka"> | ||
+ | Zkuste si zažít myšlenkový postup: | ||
+ | # Vyslechnu váš názor... | ||
+ | # Chápu vaše stanovisko... | ||
+ | # Já situaci vnímám... | ||
+ | # Shodneme se tedy na tom, že v budoucnu... | ||
</div> | </div> | ||
Řádka 76: | Řádka 101: | ||
; Důležité | ; Důležité | ||
* Nikdy neřešte spory v šatně, mezi ostatními. | * Nikdy neřešte spory v šatně, mezi ostatními. | ||
+ | ** Vezměte rodiče do kanceláře, sedněte si někde, domluvte si schůzku, pokud není nezbytně nutné situaci vyřešit hned! | ||
+ | ** Obraťte se na kolegy... | ||
* Neřešte spory v afektu či ve stresu! | * Neřešte spory v afektu či ve stresu! | ||
** Nabídněte schůzku v čase, který bude pro oba výhodný (a emoce mezitím vychladnou). | ** Nabídněte schůzku v čase, který bude pro oba výhodný (a emoce mezitím vychladnou). |
Verze z 26. 7. 2015, 11:53
Obsah[skrýt] |
Osobnost cvičitele
- Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově.
- Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě.
Úkoly cvičitele
- vést své cvičence být jim příkladem,
- ovlivňovat pozitivně hodnotovou orientaci cvičenců,
- předat zkušenosti, vypěstovat dovednosti.
Cvičitel je vzorem svým cvičencům!
Opravdu! I když starší cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si
to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.
Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.
Aby tyto úkoly mohl cvičitel plnit, musí mít odpovídající znalosti a dovednosti.
Cvičitel jako vzor pro cvičence
- „Slova učí, příklady táhnou!“
- co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě
- dochvilnost, pohoda
- cvičební úbor, bezpečnost
- chování k ostatním dospělým (rodiče, další cvičitelé)
- A v sokole zvlášť
- demokracie, rovnost a svoboda
- Svoboda názoru, ale také kázeň v podřízení se většině!
- Rozuměj: každý se může stát cvičitelem, který řídí hodinu. Nikoli: všichni spolu řídíme hodinu.
- kázeň
- spolupráce
- upřímnost
- pozdrav: „Nazdar“
- a také oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně.
Předpoklady pro práci cvičitele
- zájem o cvičitelskou práci
- znalosti
- osobnostní předpoklady
- jak po stránce fyzické, tak psychické (odolnost)
- charakterové předpoklady
- pedagogické a didaktické dovednosti
Charakteristika osobnosti
- temperament
...
Individuální zvláštnosti a poruchy
- Poruchy soustředění (například ADHD a další)
- Poruchy autistického spektra.
...
Cvičení v sokole by mělo být pro všechny, talentované i netalentované! Věnujte se všem!
Snažte se cvičení uzpůsobit tak, aby bavilo všechny!
Ale přitom cvičení stále musí mít cíl, smysl, musí cvičence rozvíjet.
Komunikace s rodiči
Zkuste si napsat na kousek papíru:
- V jakých situacích může nastat problém v komunikaci s rodiči?
- Rodič si přijde stěžovat, že cvičení neděláte správně. Jakým způsobem budete argumentovat?
- Fakta
- Informujte rodiče o všem podstatném
- Mějte na rodiče email i telefonický kontakt.
- Zvěte rodiče na akce, dělejte akce, kterých se mohou účastnit také.
- Svět není černobílý!
- Každý může udělat chybu. Většinou ale také v životě nebývají univerzálně správná řešení.
- I když se něco nepovedlo, v klidu vysvětlete, že vaše řešení vycházelo z nějaké situace.
- Někteří cvičitelé mají tendenci hned všechny problémy vzít na sebe jako své chyby. Pokud se chyba objektivně stala, je třeba ji přiznat. Pokud jste ale měli k použitému řešení rozumné důvody, vysvětlete je. Svět většinou není černobílý.
- Nepitvejte se v minulých chybách!
- Pokud se nestalo něco velmi vážného, není vždy nezbytné rozsoudit už proběhlou situaci. Chyby, které už se staly, stejně nezměníte.
- Domluvte se raději na tom, jak by se podobné věci měly řešit v budoucnu (a dodržte to).
- Jste to vy, kdo zodpovídá za cvičence, takže vy rozhodnete o způsobu vedení hodiny.
- Vezměte si poučení z toho, co se vám případně nepodařilo, ale nenechte se tlačit do věcí, se kterými nesouhlasíte.
- Pokud někdo zásadně nesouhlasí s vaším postupem (a vy na něm trváte, protože jste přesvědčeni o jeho správnosti), může odejít.
- Rodič je váš partner!
- Rodič je také člověk, také má své sny, chyby, také může být ve stresu či momentálně frustrovaný. Každopádně je to váš partner a vaše cíle se většinou shodují. Pokuste se najít východisko smírnou cestou!
Zkuste si zažít myšlenkový postup:
- Vyslechnu váš názor...
- Chápu vaše stanovisko...
- Já situaci vnímám...
- Shodneme se tedy na tom, že v budoucnu...
- Důležité
- Nikdy neřešte spory v šatně, mezi ostatními.
- Vezměte rodiče do kanceláře, sedněte si někde, domluvte si schůzku, pokud není nezbytně nutné situaci vyřešit hned!
- Obraťte se na kolegy...
- Neřešte spory v afektu či ve stresu!
- Nabídněte schůzku v čase, který bude pro oba výhodný (a emoce mezitím vychladnou).
- Nenechte se vyprovokovat k emotivnímu jednání!
- Neřešte spory elektronicky!!! Smluvte si osobní schůzku!!!