Platnost proměnných
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(→Třídní proměnné: Přidáno klíčové slovo static.) |
(→Instanční a třídní atributy — obrázek: Přidán příklad s obrázky.) |
||
| (Není zobrazena 1 mezilehlá verze od 1 uživatele.) | |||
| Řádka 1: | Řádka 1: | ||
| − | [[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Programování]][[Category:Java]] | + | [[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Programování]][[Category:Java]][[Category:Stránky_s_obrázky]] |
| − | == Třídní | + | == Třídní atributy == |
* Popisují vlastnosti celé třídy. | * Popisují vlastnosti celé třídy. | ||
| − | * | + | * Jejich hodnota je společná pro všechny objekty (instance) dané třídy. |
* Jsou k dispozici po celou dobu spuštění programu. | * Jsou k dispozici po celou dobu spuštění programu. | ||
* Nejsou závislé na existenci instance. | * Nejsou závislé na existenci instance. | ||
* Označují se klíčovým slovem: <code>static</code> | * Označují se klíčovým slovem: <code>static</code> | ||
| + | ; Typické použití — počítač instancí | ||
public class Auto { | public class Auto { | ||
[[Java: Modifikátory přístupu|private]] '''static''' int pocetAut = 0; | [[Java: Modifikátory přístupu|private]] '''static''' int pocetAut = 0; | ||
| Řádka 21: | Řádka 22: | ||
} | } | ||
| − | |||
| + | == Instanční atributy == | ||
| + | * Popisují vlastnosti konkrétní instance. | ||
| + | * Každá instance má svoji vlastní hodnotu. | ||
| + | * Vytváří se při vytvoření instance a s ní také zanikají, jsou k dispozici po celou dobu existence instance. | ||
| + | * Není potřeba psát žádné klíčové slovo. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == Příklady: Instanční × třídní atributy == | ||
| + | <div class="Priklad"> | ||
| + | Příklad 1 — Škoda Octavia | ||
| + | * <code>Množství paliva v nádrži</code> je ''instanční atribut''. | ||
| + | ** Jedna Octavia má jiné množství paliva v nádrži než jiná. | ||
| + | ** Nemá smysl mluvit obecně o množství paliva v nádrži Škody Octavia, protože každý konkrétní automobil má množství paliva aktuálně jiné. | ||
| + | * <code>Doporučený interval výměny svíček</code> je ''třídní atribut''. | ||
| + | ** Interval platí pro všechny automobily daného typu (dané motorizace). | ||
| + | ** Pokud výrobce interval změní, bude platit opět pro všechny automobily daného typu — i ty už vyrobené, i ty, které teprve vyrobíme. | ||
| + | </div> | ||
| + | <div class="Priklad"> | ||
| + | Příklad 2 — Lak na nehty | ||
| + | * <code>Množství laku v lahvičce</code> je ''instanční atribut''. | ||
| + | ** Koupím-li novou lahvičku, bude plná. Starší lahvička je již skoro vyčerpaná. | ||
| + | ** Nemá smysl mluvit obecně o množství laku, protože hodnota je pro každou lahvičku jiná. | ||
| + | * <code>Doporučený odlakovač</code> je ''třídní atribut''. | ||
| + | ** Platí pro všechny lahvičky (instance) daného typu laku. | ||
| + | ** Pokud výrobce změní doporučení, bude platit opět pro všechny instance daného typu — i ty už nakoupené, i ty, které teprve vyrobíme/nakoupíme. | ||
| + | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == Instanční a třídní atributy — obrázek == | ||
| + | Vezměme následující kód: | ||
| + | class Zelva { | ||
| + | int i = 0; | ||
| + | static int t = 0; | ||
| + | |||
| + | void f() { | ||
| + | int lp = 0; | ||
| + | } | ||
| + | } | ||
| + | |||
| + | První obrázek popisuje stav před vytvořením první instance: | ||
| + | * Zatím je k dispozici jen třídní atribut <code>t</code>. | ||
| + | * Instanční atribut <code>i</code> se zatím nevytváří. | ||
| + | [[Image:var_static_inst1.png]] | ||
| + | |||
| + | Druhý obrázek popisuje stav po vytvoření první instance: | ||
| + | * Instanční atribut <code>i</code> se vytvořil pro první vytvořenou instanci. | ||
| + | * Instance sdílí hodnotu třídního atributu <code>t</code> (již dříve vytvořeného). | ||
| + | [[Image:var_static_inst2.png]] | ||
| + | |||
| + | Třetí obrázek popisuje stav po vytvoření druhé instance: | ||
| + | * Instanční atribut <code>i</code> se vytvořil pro první i druhou vytvořenou instanci. | ||
| + | * Každá má svou hodnotu <code>i</code>. | ||
| + | * Obě instance sdílí hodnotu třídního atributu <code>t</code> (již dříve vytvořeného). | ||
| + | [[Image:var_static_inst3.png]] | ||
== Lokální proměnné == | == Lokální proměnné == | ||
| + | * Pomocné proměnné, které vytváříme v rámci kódu metod. | ||
| + | * Jsou k dispozici pouze v bloku, ve kterém byly vytvořeny (metoda, tělo cyklu, kód podmíněného příkazu,...) | ||
| + | |||
| + | <div class="Priklad"> | ||
| + | ; Úkol — Co je špatně na následujícím kódu? | ||
| + | Kód má počítat celkovou částku na výplaty. | ||
| + | for (Zamestnanec z : zamestnanci) { | ||
| + | int celkem += z.getCastka(); | ||
| + | } | ||
| + | System.out.println(celkem); | ||
| + | Jak kód opravíte? | ||
| + | </div> | ||
== Související stránky == | == Související stránky == | ||
* [[Java: Zápis tříd]] | * [[Java: Zápis tříd]] | ||
Aktuální verze z 5. 4. 2016, 11:19
Obsah |
Třídní atributy
- Popisují vlastnosti celé třídy.
- Jejich hodnota je společná pro všechny objekty (instance) dané třídy.
- Jsou k dispozici po celou dobu spuštění programu.
- Nejsou závislé na existenci instance.
- Označují se klíčovým slovem:
static
- Typické použití — počítač instancí
public class Auto {
private static int pocetAut = 0;
...
public Auto() {
Auto.pocetAut++;
...
}
...
}
Instanční atributy
- Popisují vlastnosti konkrétní instance.
- Každá instance má svoji vlastní hodnotu.
- Vytváří se při vytvoření instance a s ní také zanikají, jsou k dispozici po celou dobu existence instance.
- Není potřeba psát žádné klíčové slovo.
Příklady: Instanční × třídní atributy
Příklad 1 — Škoda Octavia
-
Množství paliva v nádržije instanční atribut.- Jedna Octavia má jiné množství paliva v nádrži než jiná.
- Nemá smysl mluvit obecně o množství paliva v nádrži Škody Octavia, protože každý konkrétní automobil má množství paliva aktuálně jiné.
-
Doporučený interval výměny svíčekje třídní atribut.- Interval platí pro všechny automobily daného typu (dané motorizace).
- Pokud výrobce interval změní, bude platit opět pro všechny automobily daného typu — i ty už vyrobené, i ty, které teprve vyrobíme.
Příklad 2 — Lak na nehty
-
Množství laku v lahvičceje instanční atribut.- Koupím-li novou lahvičku, bude plná. Starší lahvička je již skoro vyčerpaná.
- Nemá smysl mluvit obecně o množství laku, protože hodnota je pro každou lahvičku jiná.
-
Doporučený odlakovačje třídní atribut.- Platí pro všechny lahvičky (instance) daného typu laku.
- Pokud výrobce změní doporučení, bude platit opět pro všechny instance daného typu — i ty už nakoupené, i ty, které teprve vyrobíme/nakoupíme.
Instanční a třídní atributy — obrázek
Vezměme následující kód:
class Zelva {
int i = 0;
static int t = 0;
void f() {
int lp = 0;
}
}
První obrázek popisuje stav před vytvořením první instance:
- Zatím je k dispozici jen třídní atribut
t. - Instanční atribut
ise zatím nevytváří.
Druhý obrázek popisuje stav po vytvoření první instance:
- Instanční atribut
ise vytvořil pro první vytvořenou instanci. - Instance sdílí hodnotu třídního atributu
t(již dříve vytvořeného).
Třetí obrázek popisuje stav po vytvoření druhé instance:
- Instanční atribut
ise vytvořil pro první i druhou vytvořenou instanci. - Každá má svou hodnotu
i. - Obě instance sdílí hodnotu třídního atributu
t(již dříve vytvořeného).
Lokální proměnné
- Pomocné proměnné, které vytváříme v rámci kódu metod.
- Jsou k dispozici pouze v bloku, ve kterém byly vytvořeny (metoda, tělo cyklu, kód podmíněného příkazu,...)
- Úkol — Co je špatně na následujícím kódu?
Kód má počítat celkovou částku na výplaty.
for (Zamestnanec z : zamestnanci) {
int celkem += z.getCastka();
}
System.out.println(celkem);
Jak kód opravíte?


