Platnost proměnných
Z MiS
				
				
				(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				|  (Přidány příklady a podrobnější popis.) |  (→Instanční a třídní atributy — obrázek:  Přidán příklad s obrázky.) | ||
| Řádka 52: | Řádka 52: | ||
| == Instanční a třídní atributy — obrázek == | == Instanční a třídní atributy — obrázek == | ||
| + | Vezměme následující kód: | ||
| + |  class Zelva { | ||
| + |      int i = 0; | ||
| + |      static int t = 0; | ||
| + | |||
| + |      void f() { | ||
| + |          int lp = 0; | ||
| + |      } | ||
| + |  } | ||
| + | První obrázek popisuje stav před vytvořením první instance: | ||
| + | * Zatím je k dispozici jen třídní atribut <code>t</code>. | ||
| + | * Instanční atribut <code>i</code> se zatím nevytváří. | ||
| + | [[Image:var_static_inst1.png]] | ||
| + | Druhý obrázek popisuje stav po vytvoření první instance: | ||
| + | * Instanční atribut <code>i</code> se vytvořil pro první vytvořenou instanci. | ||
| + | * Instance sdílí hodnotu třídního atributu <code>t</code> (již dříve vytvořeného). | ||
| + | [[Image:var_static_inst2.png]] | ||
| + | |||
| + | Třetí obrázek popisuje stav po vytvoření druhé instance: | ||
| + | * Instanční atribut <code>i</code> se vytvořil pro první i druhou vytvořenou instanci.  | ||
| + | * Každá má svou hodnotu <code>i</code>. | ||
| + | * Obě instance sdílí hodnotu třídního atributu <code>t</code> (již dříve vytvořeného). | ||
| + | [[Image:var_static_inst3.png]] | ||
| == Lokální proměnné == | == Lokální proměnné == | ||
Aktuální verze z 5. 4. 2016, 11:19
| Obsah | 
Třídní atributy
- Popisují vlastnosti celé třídy.
- Jejich hodnota je společná pro všechny objekty (instance) dané třídy.
- Jsou k dispozici po celou dobu spuštění programu.
- Nejsou závislé na existenci instance.
-  Označují se klíčovým slovem: static
- Typické použití — počítač instancí
public class Auto {
    private static int pocetAut = 0;
    ...
    public Auto() {
        Auto.pocetAut++;
        ...
    }
    ...
}
Instanční atributy
- Popisují vlastnosti konkrétní instance.
- Každá instance má svoji vlastní hodnotu.
- Vytváří se při vytvoření instance a s ní také zanikají, jsou k dispozici po celou dobu existence instance.
- Není potřeba psát žádné klíčové slovo.
Příklady: Instanční × třídní atributy
Příklad 1 — Škoda Octavia
-  Množství paliva v nádržije instanční atribut.- Jedna Octavia má jiné množství paliva v nádrži než jiná.
- Nemá smysl mluvit obecně o množství paliva v nádrži Škody Octavia, protože každý konkrétní automobil má množství paliva aktuálně jiné.
 
-  Doporučený interval výměny svíčekje třídní atribut.- Interval platí pro všechny automobily daného typu (dané motorizace).
- Pokud výrobce interval změní, bude platit opět pro všechny automobily daného typu — i ty už vyrobené, i ty, které teprve vyrobíme.
 
Příklad 2 — Lak na nehty
-  Množství laku v lahvičceje instanční atribut.- Koupím-li novou lahvičku, bude plná. Starší lahvička je již skoro vyčerpaná.
- Nemá smysl mluvit obecně o množství laku, protože hodnota je pro každou lahvičku jiná.
 
-  Doporučený odlakovačje třídní atribut.- Platí pro všechny lahvičky (instance) daného typu laku.
- Pokud výrobce změní doporučení, bude platit opět pro všechny instance daného typu — i ty už nakoupené, i ty, které teprve vyrobíme/nakoupíme.
 
Instanční a třídní atributy — obrázek
Vezměme následující kód:
class Zelva {
    int i = 0;
    static int t = 0;
    void f() {
        int lp = 0;
    }
}
První obrázek popisuje stav před vytvořením první instance:
-  Zatím je k dispozici jen třídní atribut t.
-  Instanční atribut ise zatím nevytváří.
Druhý obrázek popisuje stav po vytvoření první instance:
-  Instanční atribut ise vytvořil pro první vytvořenou instanci.
-  Instance sdílí hodnotu třídního atributu t(již dříve vytvořeného).
Třetí obrázek popisuje stav po vytvoření druhé instance:
-  Instanční atribut ise vytvořil pro první i druhou vytvořenou instanci.
-  Každá má svou hodnotu i.
-  Obě instance sdílí hodnotu třídního atributu t(již dříve vytvořeného).
Lokální proměnné
- Pomocné proměnné, které vytváříme v rámci kódu metod.
- Jsou k dispozici pouze v bloku, ve kterém byly vytvořeny (metoda, tělo cyklu, kód podmíněného příkazu,...)
- Úkol — Co je špatně na následujícím kódu?
Kód má počítat celkovou částku na výplaty.
for (Zamestnanec z : zamestnanci) {
    int celkem += z.getCastka();
}
System.out.println(celkem);
Jak kód opravíte?



