|     |   | 
| (Není zobrazeno 15 mezilehlých verzí od 1 uživatele.) | 
| Řádka 1: | Řádka 1: | 
| − | [[Category:IV třída]][[Category:III třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]] | + | [[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]][[Category:Pedagogika]] | 
| − | == Cvičitel a cvičenci ==
 | + |  | 
| − | === Cvičitel ===
 | + |  | 
| − | * Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově.
 | + |  | 
| − | * Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě
 | + |  | 
| − | **chce vést své cvičence, ovlivnit je, předat zkušenosti, vypěstovat dovednosti
 | + |  | 
| − | * Cvičitel je vzorem svým cvičencům
 | + |  | 
| − | <div class="Poznamka">Fakt! Ale ne hned. A cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si
 | + |  | 
| − | to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.</div>
 | + |  | 
|  |  |  |  | 
| − | ; Dodržujte
 | + | == Úvodní pojmy == | 
| − | * co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě | + | Tuto část je možno ponechat pro samostudium: | 
| − | * dochvilnost, pohoda | + | * [[Pojmy pedagogiky a didaktiky]] | 
| − | * cvičební úbor, bezpečnost | + | * [[Pedagogické zásady]] | 
| − | *chování k ostatním dospělým (rodiče, další cvičitelé) | + | * [[Pohybové schopnosti a dovednosti]] | 
|  | + | * [[Druhy učení]] | 
|  |  |  |  | 
|  | + | == Cvičitel a cvičenci == | 
|  | + | * [[Věková specifika cvičenců]] | 
|  | + | * [[Osobnost cvičitele]] | 
|  | + | ** [[Cvičitel a cvičenci]] | 
|  | + | ** [[Motivace cvičenců a cvičitele|Motivace cvičitele]] | 
|  | + | * [[Motivace cvičenců a cvičitele|Motivace cvičenců, Drop-out efekt]] | 
|  | + | * Komunikace se cvičenci a rodiči | 
|  | + | ** [[Komunikace a řešení konfliktů]] | 
|  | + | ** [[Cvičenci se speciálními potřebami]] (ADHD,...) | 
|  | + | ** [[Hlasový a neverbální projev]] | 
|  |  |  |  | 
| − | ; A v sokole zvlášť
 | + | == Související: Příprava a vedení cvičení ==   | 
| − | * demokracie, rovnost a svoboda
 | + | * [[Stavba cvičební jednotky]] | 
| − | *: Svoboda názoru, ale také kázeň v podřízení se většině!
 | + | * [[Druhy cvičebních jednotek]] | 
| − | *: Rozuměj: každý se může stát cvičitelem, který řídí hodinu. Nikoli: všichni spolu řídíme hodinu.
 | + | * [[Tipy pro vedení cvičební jednotky]] | 
| − | *spolupráce
 | + |  | 
| − | *upřímnost
 | + |  | 
| − | *pozdrav: „Nazdar“
 | + |  | 
| − | *: ataké oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně.
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | ; Předpoklady pro práci cvičitele
 | + |  | 
| − | *zájem o cvičitelskou práci
 | + |  | 
| − | *znalosti
 | + |  | 
| − | *osobnostní předpoklady
 | + |  | 
| − | **jak po stránce fyzické, tak psychické (odolnost)
 | + |  | 
| − | *charakterové předpoklady
 | + |  | 
| − | *pedagogické a didaktické dovednosti
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | <div class="Priklad">Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.</div>
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Věková specifika cvičenců ===
 | + |  | 
| − | *R+D
 | + |  | 
| − | *PD
 | + |  | 
| − | **nelze očekávat delší soustředění
 | + |  | 
| − | ***nutné časté změny činnosti
 | + |  | 
| − | **učení nápodobou
 | + |  | 
| − | **individuální odlišnosti ve vývoji
 | + |  | 
| − | *ml. žactvo (7--11)
 | + |  | 
| − | **zatím ještě zájem o pohyb
 | + |  | 
| − | **postupně základy sportovní činnosti
 | + |  | 
| − | **cvičitel má ještě stále autoritu
 | + |  | 
| − | *st. žactvo (11--14)
 | + |  | 
| − | **počátek dospělosti po stránce fyzické, nikoli však duševní
 | + |  | 
| − | **změna tělesných proporcí, problémy s nervosvalovou koordinací
 | + |  | 
| − | **cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ačkoli to cvičenci v žádném případě nedají najevo!
 | + |  | 
| − | *dorost
 | + |  | 
| − | **snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost
 | + |  | 
| − | **na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků
 | + |  | 
| − | *dospělost (18 – 40 let)
 | + |  | 
| − | ***zaměstnání, vlastní děti
 | + |  | 
| − | * 40 – 65 let)
 | + |  | 
| − | **zájem o všestrannost, společné cvičení
 | + |  | 
| − | ***mnohdy se vrací do sokoloven, děti odrůstají
 | + |  | 
| − | *senioři
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Charakteristika osobnosti ===
 | + |  | 
| − | *temperament | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | <div class="Poznamka">...</div>
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Individuální zvláštnosti a poruchy ===
 | + |  | 
| − | *poruchy soustředění
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | <div class="Poznamka">...</div>
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | == Cvičební jednotka ==
 | + |  | 
| − | === Příprava cvičební jednotky ===
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | <div class="Poznamka">...</div>
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Stavba cvičební jednotky===
 | + |  | 
| − | ; zahřívací část
 | + |  | 
| − | *aktivace organismu, prokrvení svalstva | + |  | 
| − | ;průpravná část
 | + |  | 
| − | *rozcvička
 | + |  | 
| − | **uvolnění a aktivace kloubů
 | + |  | 
| − | ***krouživé pohyby
 | + |  | 
| − | **zpevnění a protažení svalstva
 | + |  | 
| − | *přípravná cvičení
 | + |  | 
| − | **„rozpinkání“ u volejbalu
 | + |  | 
| − | **jednodušší cviky u gymnastiky
 | + |  | 
| − | ;hlavní část
 | + |  | 
| − | *program hodiny
 | + |  | 
| − | *nácvik herních kombinací
 | + |  | 
| − | *nácvik nových prvků
 | + |  | 
| − | ;závěrečná část
 | + |  | 
| − | *opět by mlo být součástí uvolnění a protažení svalstva
 | + |  | 
| − | *kompenzační cvičení
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Druhy cvičebních jednotek===
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | <div class="Poznamka">...</div>
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | == Pedagogické zásady ==
 | + |  | 
| − | *uvědomělost a aktivita | + |  | 
| − | **cvičenec by měl znát cíl
 | + |  | 
| − | **řekněte svým cvičencům, proč je učíte, to co je učíte
 | + |  | 
| − | **motivace
 | + |  | 
| − | **snažte se využít zájmu cvičenců
 | + |  | 
| − | **je to velmi, velmi těžké, ale podle toho se pozná dobrý cvičitel. Nelze se to naučit za rok, ani za deset let. Ale zkoušejte, snažte se...
 | + |  | 
| − | *názornost
 | + |  | 
| − | **důležitá zvláště u mladších cvičenců (ml. žactvo)
 | + |  | 
| − | ***méně vysvětlování, více předvedení
 | + |  | 
| − | **vnímání více smysly
 | + |  | 
| − | *soustavnosti
 | + |  | 
| − | **když jednu hodinu budete dřít volejbal a pak to necháte být, je to jako byste nic neudělali
 | + |  | 
| − | **promyslete si, co chcete naučit, zpestřujte činnost, obměňujte, ale stále by tam mělo být vybrané jedno téma
 | + |  | 
| − | *přiměřenosti
 | + |  | 
| − | **NEJEN po stránce fyzické! Počítejte s tím, že 7-leté dítě nevydrží stát 5 minut v klidu, nemá tedy cenu něco vysvětlovat déle než dvě minuty
 | + |  | 
| − | *trvalosti
 | + |  | 
| − | **získávání návyků by mělo být zvládnuto tak, aby vydrželo
 | + |  | 
| − | *jednotné působení
 | + |  | 
| − | **snažte se podpořit úsilí rodičů, školy
 | + |  | 
| − | **stejně tak by ostatní měli podpořit vás
 | + |  | 
| − | ***to sice neovlivníte, ale pokud se k nim budete
 | + |  | 
| − | chovat dobře, je naděje, že budete spolupracovat
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | == Vedení cvičební jednotky==
 | + |  | 
| − | === Pojmy ===
 | + |  | 
| − | ; Pedagogika
 | + |  | 
| − | *věda o výchově
 | + |  | 
| − | ; Didaktika (cílená výchova)
 | + |  | 
| − | *metody, formy a styly práce
 | + |  | 
| − | *věda o „plánované, řízené pedagogice“
 | + |  | 
| − | **školní výchova, sokolská výchova
 | + |  | 
| − | **× pedagogika zahrnuje i výchovu v rodině, neplánovanou
 | + |  | 
| − | <div class="Priklad">V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)</div>
 | + |  | 
| − | *v didaktice máme cíl
 | + |  | 
| − | **„velký cíl“: pohybově zdatný jedinec, nejen tělesně, ale i po duševní stránce vzdělaný (viz historie: kalokaghatia)
 | + |  | 
| − | **konkrétnější cíle: naučit sestavu
 | + |  | 
| − | *cíl realizujeme nějakým obsahem
 | + |  | 
| − | *používáme nějakou formu výuky, metody a prostředky
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | <div class="Priklad">
 | + |  | 
| − | Příklad: cíl je naučit kotoul
 | + |  | 
| − | *obsah hodiny: průpravná cvičení pro kotoul
 | + |  | 
| − | *použijeme nějaké formy: skupinová výuka
 | + |  | 
| − | *používáme nějaké metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách — kotoul na nakloněné rovině
 | + |  | 
| − | *využíváme prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)
 | + |  | 
| − | </div>
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Formy výuky ===
 | + |  | 
| − | *kolik cvičenců řídíme
 | + |  | 
| − | **hromadná × skupinová × individuální
 | + |  | 
| − | **hromadná
 | + |  | 
| − | ***všichni naráz
 | + |  | 
| − | **skupinová
 | + |  | 
| − | ***družstva, skupinky
 | + |  | 
| − | ***podle čeho rozdělujeme
 | + |  | 
| − | ****výkonnost
 | + |  | 
| − | ****výška (velikost)
 | + |  | 
| − | **individuální
 | + |  | 
| − | *** Kdy se hodí která forma?
 | + |  | 
| − | *náplň
 | + |  | 
| − | **přednáška × praktická hodina
 | + |  | 
| − | **cvičební hodina × hodina pobytu v přírodě × akademie × veřejné vystoupení
 | + |  | 
| − | *...
 | + |  | 
| − | === Styly ===
 | + |  | 
| − | *Nejsnáze člověk vychovává sám sebe!
 | + |  | 
| − | **Ať se cvičenci korigují navzájem.
 | + |  | 
| − | *příkazový
 | + |  | 
| − | *praktický
 | + |  | 
| − | **cvičitel zadává obsah cvičení
 | + |  | 
| − | **cvičenci v družstvě sami provádí dopomoc
 | + |  | 
| − | *reciproční
 | + |  | 
| − | **skupinky cvičenců (2 -- 3 cvičenci)
 | + |  | 
| − | **korigují se navzájem
 | + |  | 
| − | **cvičitel radí tomu, kdo právě vede cvičení
 | + |  | 
| − | *se sebehodnocením
 | + |  | 
| − | **cvičenci si sami zapisují dávky
 | + |  | 
| − | **sledují svůj postup
 | + |  | 
| − | *s nabídkou
 | + |  | 
| − | **cvičenci sami volí obtížnost
 | + |  | 
| − | **skok přes lano, které je šikmé, každý volí svou výšku
 | + |  | 
| − | *s řízeným objevováním
 | + |  | 
| − | *se samostatným objevováním
 | + |  | 
| − | **tvorba pohybové řady
 | + |  | 
| − | *s autonomním rozhodováním o učivu
 | + |  | 
| − | **samostatná tvorba pohybové skladby
 | + |  | 
| − | **samostatná příprava výletu
 | + |  | 
| − | *s autonomním rozhodováním o stylu
 | + |  | 
| − | ** Jak byste zapojili cvičence do řízení hodiny?
 | + |  | 
| − | === Metody výuky ===
 | + |  | 
| − | *nápodoba, příklad
 | + |  | 
| − | *syntetická metoda
 | + |  | 
| − | **dílčí části, ze kterých skládáme celek (prvky u sestavy)
 | + |  | 
| − | *analytická metoda
 | + |  | 
| − | **od celku k jednotlivostem
 | + |  | 
| − | *kladem požadavků
 | + |  | 
| − | **rozvíjející výchova: Vygotskij
 | + |  | 
| − | ***klaďte takové požadavky, které jsou těsně za hranicí toho, co ještě cvičenec zvládne sám
 | + |  | 
| − | *diskuse
 | + |  | 
| − | *hra
 | + |  | 
| − | *...
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Postupy ===
 | + |  | 
| − | *od jednoduššího ke složitějšímu
 | + |  | 
| − | *od známého k neznámému
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Doporučení ===
 | + |  | 
| − | *Organizace hodiny [[#Literatura|[Svatoň]]]
 | + |  | 
| − | **při rozcvičení v kruhu pohyb proti cvičencům
 | + |  | 
| − | **při postavení na značkách stojí cvičitel tak, aby ho všichni viděli
 | + |  | 
| − | **při cvičení v sedu nebo v lehu cvičence vpříč (na úhlopříčku značek)
 | + |  | 
| − | **při družstvech větších než 5 -- 6 cvičenců volte doplňková cvičení
 | + |  | 
| − | **při cvičení na stanovištích úkolové listy
 | + |  | 
| − | **pořadová cvičení pro efektivní řízení hodiny
 | + |  | 
| − | *Tipy
 | + |  | 
| − | **před začátkem hodiny vypnout mobilní telefony!
 | + |  | 
| − | **UK* Co byste doporučili svým kolegům?
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | == Metodické řady ==
 | + |  | 
| − | *Spíše jen pojem.
 | + |  | 
| − | *Podrobněji ve druhé části školení III. třídy.
 | + |  | 
| − | <div class="Poznamka">...</div>
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | == Dále důležité ==
 | + |  | 
| − | ;CHVALTE!
 | + |  | 
| − | *pozitivní hodnocení je mnohem výhodnější než negativní
 | + |  | 
| − | *raději pochvalte toho, komu cvik jde, než abyste vytkli chyby tomu, kdo neumí
 | + |  | 
| − | **pozor, není to snadné a nelze to brát stoprocentně doslova!
 | + |  | 
| − | ;NUTNOST znát své cvičence, jejich zdravotní stav
 | + |  | 
| − | *epilepsie
 | + |  | 
| − | **nesmí se pohybovat ve výšce
 | + |  | 
| − | *alergie
 | + |  | 
| − | **hmyz, pyl
 | + |  | 
| − | **u těžkých alergií může vést zanedbání počátečních příznaků k vážným komplikacím
 | + |  | 
| − | *cukrovka
 | + |  | 
| − | **nebezpečí hypoglykemického záchvatu, opět je třeba rozpoznat včas
 | + |  | 
| − | ;NUTNOST dalšího vzdělávání
 | + |  | 
| − | *pokud nehledáte další inspiraci, velmi rychle upadáte do stereotypu
 | + |  | 
|  |  |  |  | 
|  | == Literatura == |  | == Literatura == | 
|  | *[Svatoň] Svatoň, Vratislav. ''Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele.'' Česká obec sokolská — Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007 |  | *[Svatoň] Svatoň, Vratislav. ''Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele.'' Česká obec sokolská — Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007 |