Java: Zápis tříd
|  (→Třída:  Přidán popis použití parametrů...) | m (→Návratová hodnota metody:  Doplněno, že po return se již nepokračuje dál...) | ||
| Řádka 90: | Řádka 90: | ||
| * Pokud má metoda návratový typ jiný než <code>void</code>, tak na konci potřebujeme vrátit výsledek. | * Pokud má metoda návratový typ jiný než <code>void</code>, tak na konci potřebujeme vrátit výsledek. | ||
| * Použijeme klíčové slovo <code>return</code>. | * Použijeme klíčové slovo <code>return</code>. | ||
| + | * Jakmile použijeme <code>return</code>, metoda okamžitě skončí a dále se nepokračuje. | ||
| ; Příklad: | ; Příklad: | ||
Verze z 21. 3. 2017, 10:21
Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které mají vlastnosti (atributy) a posílají si zprávy.
Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz Objektově_orientované_programování.
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.
| Obsah | 
Třída
Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:
- jaké vlastnosti mají objekty dané třídy (často se používá termín „atribut“)
- a na jaké zprávy umí objekty dané třídy reagovat.
public class MojeTrida {
   //
   // popis vlastností (atributů) třídy
   //
   // popis zpráv (metod, které na zprávy reagují)
   //
}
Atributy
Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.
Třeba třída Automobil bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.
Zápis atributu:
- může být modifikátor přístupu
- datový typ
- název
Příklad:
int delka; public String jmeno;
Tedy ve třídě:
public class Zbozi {
   String nazev;
   TypZachazeni omezeni;
   int cena;
   ...
}
Zprávy/metody
- Metoda popisuje, co se má stát, když objektu někdo pošle zprávu.
-  Například popisuje, jak má panáček zareagovat, když mu někdo pošle zprávu moveRight.
Syntaxe:
modifikátor_přístupu návratový_typ nazevMetody ( parametry_oddělené_čárkou ) { popis, co se má dělat v reakci na metodu }
Příklady:
public void act() { ... }
public int distanceTo(Enemy enemy) { ... }
protected double ujetaVzdalenost() { ... }
private void pridejPanacka(int sloupec) { ... }
- Zápis volání („spuštění“) metod viz kapitola Volání metod.
Parametr metody
- U některých zpráv je třeba uvést doplňující informace. Ty uvádíme formou parametrů metody.
- Parametry píšeme do závorek za název metody a uvádíme vždy datový typ a název parametru.
- Příklad
Metody s parametry:
public void nastavDelku(int novaDelka) {
	this.delka = novaDelka; // Používám hodnotu parametru.
}
public void naloz(Zbozi coNalozit, double hmotnostKusu, int pocetKusu) {
	System.out.println("Naloženo: "+pocetKusu+" kusů zboží:  "+coNalozit+".")
       ...
}
Takovou metodu pak voláme:
Lod lod = new Lod();
lod.nastavDelku(35);
double hmostnostKontejneru = 30.8;
lod.naloz("Kontejner", hmotnostKontejneru, 8);
Návratová hodnota metody
-  Pokud má metoda návratový typ jiný než void, tak na konci potřebujeme vrátit výsledek.
-  Použijeme klíčové slovo return.
-  Jakmile použijeme return, metoda okamžitě skončí a dále se nepokračuje.
- Příklad
public double ujetaVzdalenost() {
	double vysledek = 0;
	
	// ... tady nějak spočítám výsledek... ;)
	
	return vysledek;
}
Konstruktor
- Konstruktor třídy popisuje, co se má stát při vytvoření nové instance třídy.
-  Můžeme si ho představit jako „metodu“, která se volá při zavolání operátoru new.
- Syntaxe
public class NazevTridy {
    // Tady je konstruktor:
    modifikátor_přístupu NazevTridy(parametry) {
       // ... Co se má dít...
    }
    // ... Další metody
}
- Poznámky
- Můžeme použít více konstruktorů, které se budou lišit počtem či typem parametrů (nebo obojím).
- Pokud nezapíšeme žádný konstruktor, překladač vytvoří automaticky konstruktor bez parametrů.
- Z jednoho konstruktoru můžeme vyvolat jiný konstruktor. Musíme to však provést jako první příkaz konstruktoru:
this(parametry);
- Příklad
Třída Zbozi s konstruktory:
public class Zbozi {
    String nazev;
    TypZachazeni omezeni;
    int cena;
    ...
    // První konstruktor
    public Zbozi(String nazev) {
        this.nazev = nazev;
        this.omezeni = TypZachazeni.zadneOmezeni();
        this.cena = 0;
    }
    // Druhý konstruktor
    public Zbozi(String nazev, int cena) {
        this(nazev); // volání druhého konstruktoru
        this.cena = cena; // doplnění ceny podle parametru
    ...
}
Vytvoření instance třídy Zbozi (viz #Vytvoření instance):
Zbozi z1 = new Zbozi("Klavír");
String nazev = "Kaktus";
Zbozi z2 = new Zbozi(nazev, 150);
Použití třídy
Vytvoření instance
- Obecně
new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
- Například:
Automobil a1 = new Automobil(5);
Volání metod
- Volání metody instance nebo též zaslání zprávy instanci znamená, že spustíme kód, který je v metodě připraven.
- Příkazy zapsané v metodě se tedy provedou a metoda případně vrátí návratovou hodnotu.
Syntaxe:
instance_třídy.nazevMetody ( hodnoty_parametrů );
Příklady:
this.act();
int vzdalenost = panacek.distanceTo(this);
double celkem; celkem = this.ujetaVzdalenost();
this.getWorld().pridejPanacka(3);
Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4); o.posun(10, 10); System.out.println(o.plocha());
Přístup k atributům
o.poziceX = 10; System.out.println(o.poziceY);
Přístup k atributům je ovlivněn modifikátory přístupu.
Shrnutí
Jaké pojmy byste měli znát?
- třída
- instance třídy, objekt
- atribut
- metody
- konstruktor
- parametry
- návratová hodnota
Související stránky
Další zdroje
- Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html
