|
|
| (Není zobrazeno 47 mezilehlých verzí od 2 uživatelů.) |
| Řádka 1: |
Řádka 1: |
| − | [[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Letní IoT]] | + | [[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Letní IoT]][[Category:IoT]] |
| | | | |
| − | == Vývojové prostředí == | + | == Co je to IoT == |
| | + | [[IoT: Co je to IoT| Co je to IoT?]] — Řekneme si co je to IoT a k čemu nám to je. |
| | | | |
| − | === Instalace a nastavení desky === | + | == Základy elektrotechniky == |
| | + | [[IoT: Základy elektrotechniky | Základy elektrotechniky ]] — Jak správně zapojit el. obvod? Co vše musíme vědět? Co je to LED dioda a jak ji zapojit? |
| | | | |
| − | [[ESP: Nastavení IDE]] | + | == Vývojové prostředí == |
| | + | [[IoT: Vývojové prostředí | Vývojové prostředí]] — jeho zprovoznění. |
| | | | |
| − | === Základní seznámení ===
| + | [[IoT: Seznámení | Seznámení]] — se s vývojovým prostředím. |
| | | | |
| − | Při vytvoření nového souboru tam máte dvě metody.
| + | == LED dioda == |
| − | | + | [[IoT: LED dioda | LED dioda ]] — rožnutí pomocí GPIO pinů. |
| − | //zde se definují proměnné, importují knihovny, apod:
| + | Zkusíme si samostatné úkoly. |
| − |
| + | |
| − | void setup() {
| + | |
| − | // put your setup code here, to run once:
| + | |
| − | // zde napište to, co se má spustit na začátku:
| + | |
| − | }
| + | |
| − |
| + | |
| − | void loop() {
| + | |
| − | // put your main code here, to run repeatedly:
| + | |
| − | // zde napište to, co má běžet pořád dokola:
| + | |
| − | }
| + | |
| − | | + | |
| − | | + | |
| − | == LEDka == | + | |
| − | | + | |
| − | Jako první věc si zkusíme rozsvítit a zhasnout LEDku.
| + | |
| − | | + | |
| − | Budeme potřebovat:
| + | |
| − | Vývojovou desku, USB kabel, nepájivé pole
| + | |
| − | 2 LEDky (červenou a modrou), 5 káblíků, 2 rezistory
| + | |
| − | | + | |
| − | //obrázek//
| + | |
| − | | + | |
| − | //popis zapojení
| + | |
| − | | + | |
| − | #define (název - dáme si tam třeba '''modra''' - bude to modrá LEDKa) (číslo GPIO pinu);
| + | |
| − | | + | |
| − | [https://www.iotwithus.com/wp-content/uploads/2018/11/esp8266-wemos-d1-mini-nodemcu-pinout.png Wemos pinout] | + | |
| − | | + | |
| − | takže my budeme mít....
| + | |
| − | | + | |
| − | #define modra 18;
| + | |
| − | #define cervena 17;
| + | |
| − | | + | |
| − | Toto dáme úplně na začátek dokumentu
| + | |
| − | | + | |
| − | v void setup() musíme říct, že je to výstupní
| + | |
| − | | + | |
| − | pinMode(modra, OUTPUT);
| + | |
| − | pinMode(cervena, OUTPUT);
| + | |
| − | | + | |
| − | a teď nám jen rozsvítit a zhasnout LEDku
| + | |
| − | | + | |
| − | k tomu používáme metodu "digitalWrite(název, HIGH - zapnuto / LOW - vypnuto);"
| + | |
| − | | + | |
| − | digitalWrite(modra, HIGH); - modrá LEDka se rozsvítí
| + | |
| − | digitalWrite(modra, LOW); - modrá LEDka zhasne
| + | |
| − | | + | |
| − | jelikož tyto věci trvají velmi krátkou dobu - lidské oko si toho nevšimne, dáme tam nějakou prodlevu
| + | |
| − | k tomu se využívá delay(čas v milisekundách);
| + | |
| − | | + | |
| − | takže si kód doplníme o 2s prodlevy
| + | |
| − | | + | |
| − | digitalWrite(modra, HIGH);
| + | |
| − | delay(2000);
| + | |
| − | digitalWrite(modra, LOW);
| + | |
| − | delay(2000);
| + | |
| − | | + | |
| − | === Samostatný úkol ===
| + | |
| − | # modrá i červená LEDka se rožne na 3 s a pak 3 s nebudou svítit
| + | |
| − | # modrá ledka se rozsvítí na 4 s, pak zhasne a zároveň se rozsvítí červená ledka, ta zhasne po 4s a znovu se rozsvítí modrá
| + | |
| − | # modrá LEDka bude svítit 5 sekund a dvě a půl svítit nebude
| + | |
| | | | |
| | == Proměnné == | | == Proměnné == |
| | | | |
| − | === Obecně ===
| + | [[IoT: Seznámení #Proměnné | Proměnné]] — co je to proměnná a jak s nimi pracujeme. |
| − | | + | |
| − | Jsou různé datové typy, my budeme využívat nejvíce:
| + | |
| − | * čísla - int
| + | |
| − | * text - String
| + | |
| − | * ano / ne - boolean
| + | |
| − | | + | |
| − | === Práce s intem ===
| + | |
| − | | + | |
| − | int cislo; definuji proměnnou s názvem číslo
| + | |
| − | ins cislo = 6; definuji proměnnou s názvem číslo a dám ji číslo 6
| + | |
| − | cislo = 8; proměnné cislo dám číslo 8
| + | |
| − | cislo++; proměnná cislo se zvýší o 1
| + | |
| − | cislo--; proměnná cislo se sníží o 1
| + | |
| − | delay(cislo); počká to tolik, kolik je to číslo (když 1000 - tak sekundu)
| + | |
| − | delay(2 * cislo); počká to dvojnásobek
| + | |
| − | | + | |
| − | === Proměnná v delay ===
| + | |
| − | | + | |
| − | V některých případech máme prodlevu vždy stejnou a opakuje se nám tam vícekrát - když se rozhodneme, že ji změníme, tak to musíme celé přepisovat.
| + | |
| − | To je vcelku nepraktické, co?... Takže využijeme proměnné. Chceme, aby se proměnná jmenovala prodleva a byla na 2 sekudny - tj. 2000 ms.
| + | |
| − | | + | |
| − | int prodleva = 2000;
| + | |
| − | | + | |
| − | === Samostatný úkol ===
| + | |
| − | # Předělej úkoly na ledky za použití proměnné v delay();
| + | |
| − | # LEDka se rozsvítí na 1 s, 1 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 2 s, 2 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 3 s ... a tak dále
| + | |
| − | | + | |
| − | == Sériový výstup ==
| + | |
| − | | + | |
| − | K vypsání do konzole se používá
| + | |
| − | | + | |
| − | Serial.print("Text"); - vypíše text v uvozovkách
| + | |
| − | Serial.println(cislo); - na nový řádek vypíše proměnnou cislo
| + | |
| − | | + | |
| − | == Cykly ==
| + | |
| − | | + | |
| − | Cykly nám slouží k tomu, že se něco opakuje dokud není něco splněno...
| + | |
| − | | + | |
| − | | + | |
| − | === For cyklus ===
| + | |
| − | | + | |
| − | for(int i = 0; i < 10; i++)
| + | |
| − | {
| + | |
| − | ...kód...
| + | |
| − | }
| + | |
| − |
| + | |
| − | for(int i - proměnná i; i < 10 - dokud je i menší než 10; i++ - pokaždé se i zvýší o jedno)
| + | |
| − | | + | |
| − | buď tam dáme i < 10, nebo i <= 9
| + | |
| − | můžeme dát také
| + | |
| − | | + | |
| − | for(int i = 10; i > 1; i--)
| + | |
| − | {
| + | |
| − | ...kód...
| + | |
| − | }
| + | |
| | | | |
| − | V některých případech se to může hodit
| + | == Sériová komunikace == |
| | + | [[IoT: Sériová komunikace | Sériová komunikace]] — jak vypsat něco do konzole. |
| | | | |
| − | === Samostatný úkol === | + | == Závěrečné opakování == |
| − | # Vypište (Serial.println()) čísla od 0 do 10 (se sekundovou prodlevou)
| + | Na závěr dnešního dne si zkusme tento krátký |
| − | # LEDka blikne (rozsvítí se na sekundu a pak zhasne na sekundu) a pak 3 sekundy nesvítí, 2 × blikne, 3 ... 10 × blikne
| + | [https://forms.gle/LwteaRwchMSZdD6U6 testík]. |
| − | # LEDka se rozsvítí na sekundu, zhasne na sekundu, rozsvítí se na dvě sekundy, zhasne na dvě sekundy, rozsvítí se na 3... zhasne na 10 sekund, rozsvítí se na sekundu
| + | |