TCP a UDP
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Vytvoření kostry stránky.) |
(Kontrola poškození dat lze u UDP také.) |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 1 uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Sítě]] | [[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Sítě]] | ||
− | == | + | == Úkoly transportní vrstvy == |
+ | * '''(!!!) Multiplex aplikací (číslo portu)''' | ||
+ | ** Určení, které aplikaci doručená data patří. | ||
+ | ** Na počítači může v jednom okamžiku běžet více aplikací. | ||
+ | ** IP adresa označuje jen počítač, nikoli konkrétní aplikaci. | ||
+ | ** Transportní vrstva určí cílovou aplikaci podle čísla portu. | ||
+ | ** Viz také [[Socket a číslo portu]]. | ||
+ | * Rozdělit větší bloky dat na menší úseky | ||
+ | ** Menší blok dat spolu s hlavičkou označujeme jako ''segment'' | ||
+ | |||
+ | * Navazování a ukončení spojení (three-way handshake) | ||
+ | ** Viz také [[Navazování spojení]]. | ||
+ | |||
+ | * Zabezpečení proti chybám: | ||
+ | ** '''(!!!) poškození dat chybou při přenosu''' | ||
+ | ** ztráta některého segmentu z datového toku | ||
+ | ** duplikace segmentu | ||
+ | ** prohození pořadí segmentů | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Nižší a vyšší vrstvy modelu ISO/OSI == | ||
+ | * Nižší - ty, které jsou nezbytné pro komunikaci | ||
+ | ** Zajišťují spolehlivé doručení dat. | ||
+ | ** Jsou to: fyzická, linková, síťová a transportní vrstva. | ||
+ | * Vyšší - doplňují další služby | ||
+ | ** Jsou to: relační, prezentační a aplikační vrstva | ||
+ | |||
+ | == Protokoly TCP a UDP == | ||
+ | * TCP: Řeší všechny úkoly transportní vrstvy | ||
+ | ** Úkol: Doruč libovolně velké data (rozdělí si je) a zajisti bezchybnost (proti duplikaci, ztrátám,...) | ||
+ | * UDP: Řeší pouze: multiplex a zabezpečení před poškozením | ||
+ | ** Úkol: Doručit malý blok dat na správnou IP adresu a správné číslo portu (správné aplikaci) | ||
+ | |||
+ | ; Proč chtít UDP? | ||
+ | # TCP smí data předat aplikaci až v okamžiku, kdy jsou v pořádku. | ||
+ | #* UDP může data předat ihned (i když se před nimi kousek ztratil). | ||
+ | # TCP je náročnější na implementaci do jednoduchých zařízení. | ||
+ | |||
+ | ; Které aplikace používají UDP? | ||
+ | * Video/audio v reálném čase. | ||
+ | * DNS a další protokoly, kde celá komunikace vleze do jednoho segmentu. | ||
+ | |||
+ | ; Které úkoly řeší TCP a které UDP | ||
{| class="wikitable" style="text-align: center" | {| class="wikitable" style="text-align: center" | ||
|- | |- | ||
Řádka 15: | Řádka 57: | ||
| Očíslování segmentů a dohledání ztracených || ✓ || ✘ | | Očíslování segmentů a dohledání ztracených || ✓ || ✘ | ||
|- | |- | ||
− | | Kontrola poškození dat || ✓ || &# | + | | Kontrola poškození dat || ✓ || ✓ (volitelně) |
|} | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Související stránky == | ||
+ | * [[Navazování spojení]], [[Socket a číslo portu]] |
Aktuální verze z 4. 5. 2023, 10:22
Obsah[skrýt] |
Úkoly transportní vrstvy
- (!!!) Multiplex aplikací (číslo portu)
- Určení, které aplikaci doručená data patří.
- Na počítači může v jednom okamžiku běžet více aplikací.
- IP adresa označuje jen počítač, nikoli konkrétní aplikaci.
- Transportní vrstva určí cílovou aplikaci podle čísla portu.
- Viz také Socket a číslo portu.
- Rozdělit větší bloky dat na menší úseky
- Menší blok dat spolu s hlavičkou označujeme jako segment
- Navazování a ukončení spojení (three-way handshake)
- Viz také Navazování spojení.
- Zabezpečení proti chybám:
- (!!!) poškození dat chybou při přenosu
- ztráta některého segmentu z datového toku
- duplikace segmentu
- prohození pořadí segmentů
Nižší a vyšší vrstvy modelu ISO/OSI
- Nižší - ty, které jsou nezbytné pro komunikaci
- Zajišťují spolehlivé doručení dat.
- Jsou to: fyzická, linková, síťová a transportní vrstva.
- Vyšší - doplňují další služby
- Jsou to: relační, prezentační a aplikační vrstva
Protokoly TCP a UDP
- TCP: Řeší všechny úkoly transportní vrstvy
- Úkol: Doruč libovolně velké data (rozdělí si je) a zajisti bezchybnost (proti duplikaci, ztrátám,...)
- UDP: Řeší pouze: multiplex a zabezpečení před poškozením
- Úkol: Doručit malý blok dat na správnou IP adresu a správné číslo portu (správné aplikaci)
- Proč chtít UDP?
- TCP smí data předat aplikaci až v okamžiku, kdy jsou v pořádku.
- UDP může data předat ihned (i když se před nimi kousek ztratil).
- TCP je náročnější na implementaci do jednoduchých zařízení.
- Které aplikace používají UDP?
- Video/audio v reálném čase.
- DNS a další protokoly, kde celá komunikace vleze do jednoho segmentu.
- Které úkoly řeší TCP a které UDP
Úkol | TCP | UDP |
---|---|---|
Multiplex aplikací | ✓ | ✓ |
Navázání a ukončení spojení | ✓ | ✘ |
Rozdělení dat na segmenty | ✓ | ✘ |
Očíslování segmentů a dohledání ztracených | ✓ | ✘ |
Kontrola poškození dat | ✓ | ✓ (volitelně) |