GUI v Javě
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Další způsoby nastavování velikosti okna.) |
(Přidán kód vytvoření listeneru.) |
||
| Řádka 160: | Řádka 160: | ||
* <code>public void actionPerformed(ActionEvent e)</code> | * <code>public void actionPerformed(ActionEvent e)</code> | ||
** v této metodě popíšeme, co se má stát při stisku tlačítka | ** v této metodě popíšeme, co se má stát při stisku tlačítka | ||
| + | |||
| + | === Ukázka kódu === | ||
| + | |||
| + | * V metodě <code>initComponents</code> nebo obdobné: | ||
| + | JButton tlacitko = new JButton("Popis"); | ||
| + | tlacitko.addActionListener(event -> metodaPoStisknuti(event)); | ||
| + | |||
| + | * Dále přidejte metodu: | ||
| + | private void metodaPoStisknuti(ActionEvent event) { | ||
| + | // ... co se má stát po stisku tlačítka | ||
| + | } | ||
| + | |||
| + | * Parametr <code>event</code> můžete vynechat, pokud nepotřebujete získávat informace o tlačítku, které událost vyvolalo. | ||
| + | |||
=== Příklad === | === Příklad === | ||
Verze z 9. 1. 2024, 11:42
Následující poznámky jsou jen velmi stručnou osnovou. Možností při vytváření grafického rozhraní je mnohem více. Pokud chcete více než jen minimalistický návod, doporučuji:
tutoriál ze stránek Oracle.com
Obsah |
Vytvoření okna — třída JFrame
- Instance třídy
JFramevytváří okno s titulním pruhem a tlačítky. - My vytváříme vlastní potomky třídy JFrame.
- Každý potomek má v sobě vloženy další objekty (komponenty), které jsou v okně obsaženy (tlačítka, textová pole,...).
- Vlastnosti okna
-
setTitle(String titulek)- nastavuje titulek okna (text v titulním pruhu).
-
setDefaultCloseOperation(int akce)- říká co se bude dít při stlačení zavíracího tlačítka.
- naše aplikace většinou mají jediné okno, chceme tedy, aby se při zavření okna zavřela celá aplikace.
- k tomu slouží konstanta JFrame.EXIT_ON_CLOSE.
- Velikost okna
-
pack()- zmenší velikost okna tak, aby se do něj vlezly komponenty, které jsou aktuálně v okně.
-
setSize(sirka, vyska)- Nastaví velikost okna na stanovený rozměr.
-
setBounds(poziceX, poziceY, sirka, vyska)- Umístí okno levým horním rohem na souřadnice
poziceX, poziceYa nastaví jeho rozměry.
- Umístí okno levým horním rohem na souřadnice
- Zobrazení okna
-
setVisible(boolean maBytViditelne)- Zobrazí nebo zneviditelní okno.
- Metoda initComponents()
- Je zvykem v konstruktoru okna zavolat soukromou metodu initComponents().
- V rámci této metody připravíme všechny komponenty, které mají být součástí okna.
- Příklad 1)
- Vytvořte aplikaci s oknem, které půjde přesunovat, minimalizovat a při jehož zavření se aplikace ukončí.
- V titulním pruhu bude zobrazen text „Hello world!“.
Základní komponenty
Do okna vkládáme součásti (komponenty). Komponenty jsou potomky třídy JComponent.
Nejběžnější komponenty jsou:
- tlačítka (
JButton), - textová pole (
JTextField), - popisky (
JLabel).
Je-li komponent v okně mnoho, můžeme je uspořádat. K tomu slouží:
- panely (
JPanel), - „Layout Managery“ (
LayoutManager).
Třída JButton
-
JButton(String popisTlacitka)- text na tlačítku zadáme jako parametr konstruktoru
-
JButton tlStart = new JButton("Start");
-
- text na tlačítku zadáme jako parametr konstruktoru
- reakci na stisk tlačítka nastavíme přiřazením posluchače viz dále
-
String getText(),setText(String novy)- vrací/nastavuje popis tlačítka.
-
setIcon(ImageIcon obr)- Nastavení obrázku místo textu.
ImageIcon obr;
obr = new ImageIcon("res/krizek.png");
JButton tlacitko = ...
...
tlacitko.setIcon(obr);
Třída JLabel
-
JLabel(String textPopisu)- text popisky zadáme jako parametr konstruktoru
-
JLabel lCisloA = new JLabel("Zadejte číslo A:");
-
- text popisky zadáme jako parametr konstruktoru
- reakci na stisk tlačítka nastavíme přiřazením posluchače viz dále
Třída JTextField
-
JTextField(int pocetZnaku)- volitelným parametrem konstruktoru je délka pole, vyjádřená početem znaků, které do pole vlezou.
-
String getText()- vrací aktuální text v textovém poli
-
setText(String text)- nastaví do textového pole zadaný text
-
setEditable(boolean lzeUpravovat)- nastaví, zda do textového pole lze psát, nebo zda je šedivé a úpravy jsou zakázány.
- Další nastavení
-
setFont(new java.awt.Font("Lucida Sans", 0, 24))- Nastavení fontu.
-
setHorizontalAlignment(javax.swing.JTextField.RIGHT)- nastaví zarovnání vpravo.
- Ve vývojovém prostředí je určitě pohodlnější nastavit vše přes grafický nástroj Properties.
Pokud potřebujete z textového pole načíst číslo, můžete použít následující metodu:
/**
* Získá číslo z textového pole
*
* @param textovePole Textové pole, jehož hodnota se má převést na číslo
* @return Vrátí hodnotu čísla, zapsaného v textovém poli.
* Pokud text v poli nelze převést na číslo (pole je prázdné apod.),
* vrátí 0
* a navíc do textového pole zapíše výzvu k vložení čísla. */
private int ziskejCislo(JTextField textovePole) {
int vysledek;
try {
vysledek = Integer.parseInt(textovePole.getText());
} catch (NumberFormatException e) {
textovePole.setText("Nastavte platné číslo!");
vysledek = 0;
}
return vysledek;
}
Vkládání komponent do okna
- Abychom komponentu zobrazili, musíme ji umístit do některého okna.
- Seskládání okna obvykle provádíme v soukromé metodě
initComponents()okna, kterou pro tento účel vytvoříme. - Pokud chceme mít komponent v okně více, je třeba je uspořádat pomocí „layout manageru“.
Třída JFrame
-
getContentPane().add(Component komponentaVOkne)- vloží do okna komponentu.
Příklad
- Vytvořte okno s jediným tlačítkem.
- Na tlačítku bude text „Superokno!“
Zpracování událostí, posluchač
- Pro zpracování událostí prvků GUI (tlačítek, textových polí,...) používá Java návrhový vzor Pozorovatel (Observer).
Postup zpracování události tlačítka
- uživatel klikne na tlačítko
- objekt reprezentující tlačítko vygeneruje událost (event)
- prakticky vytvoří novou instanci třídy
ActionEvent), která nese podrobnější informace (které tlačítko myši bylo stisknuto, na jakých souřadnicích,...
- prakticky vytvoří novou instanci třídy
- objekt reprezentující tlačítko událost pošle všem svým „posluchačům“ (posluchači jsou objekty, které splňují rozhraní (interface)
ActionListener)- prakticky se „poslání události“ realizuje tak, že tlačítko zavolá metodu
actionPerformed(ActionEvent e), kterou předepisuje rozhraníActionListener. Jako parametr metody se předá objekt události
- prakticky se „poslání události“ realizuje tak, že tlačítko zavolá metodu
- posluchač provede akci, která se má provést
- programátor tedy akci popíše v kódu metody
actionPerformed(ActionEvent e)v posluchači
- programátor tedy akci popíše v kódu metody
Aby bylo možné na stisk tlačítka reagovat, musíme:
- mít třídu posluchače (interface
ActionListener) - vytvořit instanci třídy posluchače
- zaregistrovat instanci třídy posluchače u tlačítka.
class ActionEvent
-
public Object getSource()- vrací objekt, který událost vyvolal. V našem případě instanci třídy
JButton, reprezentující tlačítko, které bylo stisknuto. - je potřeba provést přetypování z
ObjectnaJButton.
- vrací objekt, který událost vyvolal. V našem případě instanci třídy
interface ActionListener
-
public void actionPerformed(ActionEvent e)- v této metodě popíšeme, co se má stát při stisku tlačítka
Ukázka kódu
- V metodě
initComponentsnebo obdobné:
JButton tlacitko = new JButton("Popis");
tlacitko.addActionListener(event -> metodaPoStisknuti(event));
- Dále přidejte metodu:
private void metodaPoStisknuti(ActionEvent event) {
// ... co se má stát po stisku tlačítka
}
- Parametr
eventmůžete vynechat, pokud nepotřebujete získávat informace o tlačítku, které událost vyvolalo.
Příklad
- Přidejte k tlačítku z příkladu v předchozím odstavci reakci.
- Při stisku tlačítka se do textového výstupu programu opíše text z popisu tlačítka.
Příklad
- Přidejte k předchozímu příkladu dvě textová pole s popiskami (label) „Originál“ a „Kopie“.
- Textové okno s popisem „Kopie“ nebude editovatelné.
- Tlačítko upravte tak, že na něm bude popis „Kopíruj“.
- Při stisknutí tlačítka se text z pole „Originál“ zkopíruje do pole „Kopie“.
- Při stisku tlačítka se do textového výstupu programu opíše text z popisu tlačítka.
Rozšíření
Umístění okna na střed obrazovky
private static void setToTheMiddle(JFrame frame) {
GraphicsConfiguration gc = frame.getGraphicsConfiguration();
Rectangle bounds = gc.getBounds();
Insets screenInsets = Toolkit.getDefaultToolkit().getScreenInsets(gc);
Rectangle effectiveScreenArea = new Rectangle();
effectiveScreenArea.x = bounds.x + screenInsets.left;
effectiveScreenArea.y = bounds.y + screenInsets.top;
effectiveScreenArea.height = bounds.height - screenInsets.top - screenInsets.bottom;
effectiveScreenArea.width = bounds.width - screenInsets.left - screenInsets.right;
// Umístění doprostřed:
int middleX = effectiveScreenArea.x + (effectiveScreenArea.width - frame.getWidth()) / 2;
int middleY = effectiveScreenArea.y + (effectiveScreenArea.height - frame.getHeight()) / 2;
frame.setLocation(middleX, middleY);
}
Související stránky
Další zdroje
Řešení příkladů
Příklad 1
- Okno.java
public class Okno extends JFrame {
public Okno() {
this.initComponents();
}
public void initComponents() {
this.setTitle("Hello world!");
this.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
this.pack();
}
}
- Main.java
public static void main(String[] args) {
Okno okno = new Okno();
okno.setVisible(true);
}