GUI v Javě
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
m (→class ActionEvent: Přidán odkaz na přetypování a vysvětlení.) |
(→Třída JLabel: Zjednodušení popisu JLabel) |
||
| (Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí od 1 uživatele.) | |||
| Řádka 7: | Řádka 7: | ||
| − | == | + | == Okno aplikace: <tt>JFrame</tt> == |
| − | * | + | * Pro vytvoření okna aplikace používáme třídu <code>JFrame</code>. Okno má titulní pruh s nadpisem a tlačítka pro minimalizaci, maximalizaci a zavření. |
| − | * | + | * Vytvoříme si vlastní třídu <code>PrvniOkno</code>, která bude potomkem třídy <tt>JFrame</tt> (<code>extends JFrame</code>). |
| − | * | + | * Ve třídě <code>PrvniOkno</code> nastavíme popis a velikost okna. Později přidáme tlačítka, textová pole a další komponenty, které budou v okně obsaženy. |
| + | |||
| + | <div class="Priklad"> | ||
| + | ; Příklad 1) | ||
| + | * Vytvoř aplikaci s oknem, které půjde přesunovat, minimalizovat a při jehož zavření se aplikace ukončí. | ||
| + | * V titulním pruhu bude zobrazen text ''„První aplikace!“''. | ||
| + | |||
| + | ; Okno.java | ||
| + | public class PrvniOkno extends JFrame { | ||
| + | public Okno() { | ||
| + | this.initComponents(); | ||
| + | } | ||
| + | public void initComponents() { | ||
| + | this.setTitle("První aplikace!"); | ||
| + | this.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); | ||
| + | this.setSize(300, 200); | ||
| + | } | ||
| + | } | ||
| + | ; Main.java | ||
| + | public static void main(String[] args) { | ||
| + | Okno okno = new Okno(); | ||
| + | okno.setVisible(true); | ||
| + | } | ||
| + | </div> | ||
; Vlastnosti okna | ; Vlastnosti okna | ||
* <code>setTitle(String ''titulek'')</code> | * <code>setTitle(String ''titulek'')</code> | ||
| − | ** | + | ** nastaví titulek okna (text v titulním pruhu). |
* <code>setDefaultCloseOperation(int akce)</code> | * <code>setDefaultCloseOperation(int akce)</code> | ||
| − | ** | + | ** reakce na zavírací tlačítko. |
| − | ** | + | ** v jednoduchých příkladech obvykle chceme při stisknutí zavíracího tlačítka zavřít celou aplikaci: |
| − | + | setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); | |
; Velikost okna | ; Velikost okna | ||
* <code>pack()</code> | * <code>pack()</code> | ||
** zmenší velikost okna tak, aby se do něj vlezly komponenty, které jsou aktuálně v okně. | ** zmenší velikost okna tak, aby se do něj vlezly komponenty, které jsou aktuálně v okně. | ||
| + | * <code>setSize(sirka, vyska)</code> | ||
| + | ** Nastaví velikost okna na stanovený rozměr. | ||
| + | * <code>setBounds(poziceX, poziceY, sirka, vyska)</code> | ||
| + | ** Umístí okno levým horním rohem na souřadnice <code>poziceX, poziceY</code> a nastaví jeho rozměry. | ||
; Zobrazení okna | ; Zobrazení okna | ||
| Řádka 30: | Řádka 57: | ||
; Metoda <tt>initComponents()</tt> | ; Metoda <tt>initComponents()</tt> | ||
| − | * Je zvykem v konstruktoru okna zavolat soukromou metodu <tt>initComponents()</tt>. | + | * Je zvykem v konstruktoru okna zavolat soukromou (<code>private</code>) metodu <tt>initComponents()</tt>. |
* V rámci této metody připravíme všechny komponenty, které mají být součástí okna. | * V rámci této metody připravíme všechny komponenty, které mají být součástí okna. | ||
| − | <div class=" | + | <div class="Ukol"> |
| − | ; | + | ; Úkol 1) |
| − | * Vytvořte aplikaci s oknem | + | * Vytvořte aplikaci s oknem velikosti 400×200 pixelů. Okno půjde přesunovat, minimalizovat. Při zavření okna se aplikace ukončí. |
* V titulním pruhu bude zobrazen text ''„Hello world!“''. | * V titulním pruhu bude zobrazen text ''„Hello world!“''. | ||
| Řádka 43: | Řádka 70: | ||
== Základní komponenty == | == Základní komponenty == | ||
| − | Do okna vkládáme | + | * Do okna vkládáme grafické prvky — komponenty. Nejběžnější komponenty jsou tlačítka (<code>JButton</code>), textová pole (<code>JTextField</code>) a popisky (<code>JLabel</code>). |
| + | * Je-li komponent v okně mnoho, můžeme je [[Layout v Javě|uspořádat]]. K tomu slouží panely (<code>JPanel</code>) a případně správci rozložení (<code>LayoutManager</code>). | ||
| + | * My budeme rozložení komponent řešit pomocí vizuálního návrháře v IntelliJ IDEA. Nezapomeň hlavní panel formuláře pojmenovat a vložit ho do okna pomocí: | ||
| + | setContentPane(mainPanel); | ||
| − | + | === Tlačítko <code>JButton</code> === | |
| − | + | * Tlačítka realizuje třída <code>JButton(String popisTlacitka)</code> | |
| − | * | + | * Text na tlačítku zadáme jako parametr konstruktoru: |
| − | * | + | JButton tlStart = new JButton("Start"); |
| + | * Tlačítku nastavíme ''listener''. Ten v reakci na stisk tlačítka provede akci: | ||
| + | tlStart.addActionListener(e -> provedAkci()); | ||
| − | + | <div class="Priklad"> | |
| − | * | + | Připravte okno s jedním tlačítkem. Po stisknutí tlačítka objeví vyskakovací okno s pozdravem: |
| − | + | ||
| + | import javax.swing.*; | ||
| + | |||
| + | public class Pozdrav extends JFrame { | ||
| + | private JPanel mainPanel; | ||
| + | private JButton btPozdrav; | ||
| + | public Pozdrav() { | ||
| + | initComponents(); | ||
| + | } | ||
| + | private void initComponents() { | ||
| + | setContentPane(mainPanel); | ||
| + | setTitle("Pozdrav!"); | ||
| + | setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); | ||
| + | setSize(400, 300); | ||
| + | btPozdrav.addActionListener(e -> pozdrav()); | ||
| + | } | ||
| + | private void pozdrav() { | ||
| + | JOptionPane.showMessageDialog(this, "Ahoj světe!"); | ||
| + | } | ||
| + | } | ||
| + | </div> | ||
| − | + | ; Další metody tlačítka: | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
* <code>String getText()</code>, <code>setText(String novy)</code> | * <code>String getText()</code>, <code>setText(String novy)</code> | ||
** vrací/nastavuje popis tlačítka. | ** vrací/nastavuje popis tlačítka. | ||
| Řádka 71: | Řádka 119: | ||
</div> | </div> | ||
| − | === | + | === Popisky <code>JLabel</code> === |
| − | * <code>JLabel(String textPopisu)</code> | + | * Informativní text můžeme zobrazit pomocí třídy <code>JLabel(String textPopisu)</code>. |
| − | * | + | * Text popisky zadáme jako parametr konstruktoru |
| − | + | JLabel lCisloA = new JLabel("Zadejte číslo A:"); | |
| − | + | ||
=== Třída <code>JTextField</code> === | === Třída <code>JTextField</code> === | ||
| Řádka 86: | Řádka 133: | ||
* <code>setEditable(boolean lzeUpravovat)</code> | * <code>setEditable(boolean lzeUpravovat)</code> | ||
** nastaví, zda do textového pole lze psát, nebo zda je šedivé a úpravy jsou zakázány. | ** nastaví, zda do textového pole lze psát, nebo zda je šedivé a úpravy jsou zakázány. | ||
| + | ; Další nastavení | ||
| + | * <code>setFont(new java.awt.Font("Lucida Sans", 0, 24))</code> | ||
| + | ** Nastavení fontu. | ||
| + | * <code>setHorizontalAlignment(javax.swing.JTextField.RIGHT)</code> | ||
| + | ** nastaví zarovnání vpravo. | ||
| + | * Ve vývojovém prostředí je určitě pohodlnější nastavit vše přes grafický nástroj Properties. | ||
Pokud potřebujete z textového pole načíst číslo, můžete použít následující metodu: | Pokud potřebujete z textového pole načíst číslo, můžete použít následující metodu: | ||
| Řádka 122: | Řádka 175: | ||
* Na tlačítku bude text „Superokno!“ | * Na tlačítku bude text „Superokno!“ | ||
| − | + | <div class="Poznamka"> | |
| − | + | Všechny komponenty jsou potomky třídy <code>JComponent</code>, ale o to se nemusíme starat. To nás bude zajímat až v okamžiku, kdy budeme chtít vytvořit vlastní komponenty. | |
| + | </div> | ||
== Zpracování událostí, posluchač == | == Zpracování událostí, posluchač == | ||
| Řádka 150: | Řádka 204: | ||
* <code>public void actionPerformed(ActionEvent e)</code> | * <code>public void actionPerformed(ActionEvent e)</code> | ||
** v této metodě popíšeme, co se má stát při stisku tlačítka | ** v této metodě popíšeme, co se má stát při stisku tlačítka | ||
| + | |||
| + | === Ukázka kódu === | ||
| + | |||
| + | * V metodě <code>initComponents</code> nebo obdobné: | ||
| + | JButton tlacitko = new JButton("Popis"); | ||
| + | tlacitko.addActionListener(event -> metodaPoStisknuti(event)); | ||
| + | |||
| + | * Dále přidejte metodu: | ||
| + | private void metodaPoStisknuti(ActionEvent event) { | ||
| + | // ... co se má stát po stisku tlačítka | ||
| + | } | ||
| + | |||
| + | * Parametr <code>event</code> můžete vynechat, pokud nepotřebujete získávat informace o tlačítku, které událost vyvolalo. | ||
| + | |||
=== Příklad === | === Příklad === | ||
| Řádka 163: | Řádka 231: | ||
* Při stisku tlačítka se do textového výstupu programu opíše text z popisu tlačítka. | * Při stisku tlačítka se do textového výstupu programu opíše text z popisu tlačítka. | ||
</div> | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == Rozšíření == | ||
| + | |||
| + | === Umístění okna na střed obrazovky === | ||
| + | |||
| + | private static void setToTheMiddle(JFrame frame) { | ||
| + | GraphicsConfiguration gc = frame.getGraphicsConfiguration(); | ||
| + | Rectangle bounds = gc.getBounds(); | ||
| + | Insets screenInsets = Toolkit.getDefaultToolkit().getScreenInsets(gc); | ||
| + | Rectangle effectiveScreenArea = new Rectangle(); | ||
| + | |||
| + | effectiveScreenArea.x = bounds.x + screenInsets.left; | ||
| + | effectiveScreenArea.y = bounds.y + screenInsets.top; | ||
| + | effectiveScreenArea.height = bounds.height - screenInsets.top - screenInsets.bottom; | ||
| + | effectiveScreenArea.width = bounds.width - screenInsets.left - screenInsets.right; | ||
| + | |||
| + | // Umístění doprostřed: | ||
| + | int middleX = effectiveScreenArea.x + (effectiveScreenArea.width - frame.getWidth()) / 2; | ||
| + | int middleY = effectiveScreenArea.y + (effectiveScreenArea.height - frame.getHeight()) / 2; | ||
| + | frame.setLocation(middleX, middleY); | ||
| + | } | ||
== Související stránky == | == Související stránky == | ||
* [[Layout v Javě]], [[Dialogy a vyskakovací okna]], [[Menu v Javě]], [[Tabulky v Javě]] | * [[Layout v Javě]], [[Dialogy a vyskakovací okna]], [[Menu v Javě]], [[Tabulky v Javě]] | ||
| + | |||
| + | == Další zdroje == | ||
| + | * [https://www.youtube.com/watch?v=vuQdLKq2LaY Youtube.com > First Java Swing GUI Application with IntelliJ IDEA IDE (2022)] | ||
| + | |||
== Řešení příkladů == | == Řešení příkladů == | ||
Aktuální verze z 27. 1. 2025, 07:47
Následující poznámky jsou jen velmi stručnou osnovou. Možností při vytváření grafického rozhraní je mnohem více. Pokud chcete více než jen minimalistický návod, doporučuji:
tutoriál ze stránek Oracle.com
Obsah |
Okno aplikace: JFrame
- Pro vytvoření okna aplikace používáme třídu
JFrame. Okno má titulní pruh s nadpisem a tlačítka pro minimalizaci, maximalizaci a zavření. - Vytvoříme si vlastní třídu
PrvniOkno, která bude potomkem třídy JFrame (extends JFrame). - Ve třídě
PrvniOknonastavíme popis a velikost okna. Později přidáme tlačítka, textová pole a další komponenty, které budou v okně obsaženy.
- Příklad 1)
- Vytvoř aplikaci s oknem, které půjde přesunovat, minimalizovat a při jehož zavření se aplikace ukončí.
- V titulním pruhu bude zobrazen text „První aplikace!“.
- Okno.java
public class PrvniOkno extends JFrame {
public Okno() {
this.initComponents();
}
public void initComponents() {
this.setTitle("První aplikace!");
this.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
this.setSize(300, 200);
}
}
- Main.java
public static void main(String[] args) {
Okno okno = new Okno();
okno.setVisible(true);
}
- Vlastnosti okna
-
setTitle(String titulek)- nastaví titulek okna (text v titulním pruhu).
-
setDefaultCloseOperation(int akce)- reakce na zavírací tlačítko.
- v jednoduchých příkladech obvykle chceme při stisknutí zavíracího tlačítka zavřít celou aplikaci:
setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
- Velikost okna
-
pack()- zmenší velikost okna tak, aby se do něj vlezly komponenty, které jsou aktuálně v okně.
-
setSize(sirka, vyska)- Nastaví velikost okna na stanovený rozměr.
-
setBounds(poziceX, poziceY, sirka, vyska)- Umístí okno levým horním rohem na souřadnice
poziceX, poziceYa nastaví jeho rozměry.
- Umístí okno levým horním rohem na souřadnice
- Zobrazení okna
-
setVisible(boolean maBytViditelne)- Zobrazí nebo zneviditelní okno.
- Metoda initComponents()
- Je zvykem v konstruktoru okna zavolat soukromou (
private) metodu initComponents(). - V rámci této metody připravíme všechny komponenty, které mají být součástí okna.
- Úkol 1)
- Vytvořte aplikaci s oknem velikosti 400×200 pixelů. Okno půjde přesunovat, minimalizovat. Při zavření okna se aplikace ukončí.
- V titulním pruhu bude zobrazen text „Hello world!“.
Základní komponenty
- Do okna vkládáme grafické prvky — komponenty. Nejběžnější komponenty jsou tlačítka (
JButton), textová pole (JTextField) a popisky (JLabel). - Je-li komponent v okně mnoho, můžeme je uspořádat. K tomu slouží panely (
JPanel) a případně správci rozložení (LayoutManager). - My budeme rozložení komponent řešit pomocí vizuálního návrháře v IntelliJ IDEA. Nezapomeň hlavní panel formuláře pojmenovat a vložit ho do okna pomocí:
setContentPane(mainPanel);
Tlačítko JButton
- Tlačítka realizuje třída
JButton(String popisTlacitka) - Text na tlačítku zadáme jako parametr konstruktoru:
JButton tlStart = new JButton("Start");
- Tlačítku nastavíme listener. Ten v reakci na stisk tlačítka provede akci:
tlStart.addActionListener(e -> provedAkci());
Připravte okno s jedním tlačítkem. Po stisknutí tlačítka objeví vyskakovací okno s pozdravem:
import javax.swing.*;
public class Pozdrav extends JFrame {
private JPanel mainPanel;
private JButton btPozdrav;
public Pozdrav() {
initComponents();
}
private void initComponents() {
setContentPane(mainPanel);
setTitle("Pozdrav!");
setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
setSize(400, 300);
btPozdrav.addActionListener(e -> pozdrav());
}
private void pozdrav() {
JOptionPane.showMessageDialog(this, "Ahoj světe!");
}
}
- Další metody tlačítka
-
String getText(),setText(String novy)- vrací/nastavuje popis tlačítka.
-
setIcon(ImageIcon obr)- Nastavení obrázku místo textu.
ImageIcon obr;
obr = new ImageIcon("res/krizek.png");
JButton tlacitko = ...
...
tlacitko.setIcon(obr);
Popisky JLabel
- Informativní text můžeme zobrazit pomocí třídy
JLabel(String textPopisu). - Text popisky zadáme jako parametr konstruktoru
JLabel lCisloA = new JLabel("Zadejte číslo A:");
Třída JTextField
-
JTextField(int pocetZnaku)- volitelným parametrem konstruktoru je délka pole, vyjádřená početem znaků, které do pole vlezou.
-
String getText()- vrací aktuální text v textovém poli
-
setText(String text)- nastaví do textového pole zadaný text
-
setEditable(boolean lzeUpravovat)- nastaví, zda do textového pole lze psát, nebo zda je šedivé a úpravy jsou zakázány.
- Další nastavení
-
setFont(new java.awt.Font("Lucida Sans", 0, 24))- Nastavení fontu.
-
setHorizontalAlignment(javax.swing.JTextField.RIGHT)- nastaví zarovnání vpravo.
- Ve vývojovém prostředí je určitě pohodlnější nastavit vše přes grafický nástroj Properties.
Pokud potřebujete z textového pole načíst číslo, můžete použít následující metodu:
/**
* Získá číslo z textového pole
*
* @param textovePole Textové pole, jehož hodnota se má převést na číslo
* @return Vrátí hodnotu čísla, zapsaného v textovém poli.
* Pokud text v poli nelze převést na číslo (pole je prázdné apod.),
* vrátí 0
* a navíc do textového pole zapíše výzvu k vložení čísla. */
private int ziskejCislo(JTextField textovePole) {
int vysledek;
try {
vysledek = Integer.parseInt(textovePole.getText());
} catch (NumberFormatException e) {
textovePole.setText("Nastavte platné číslo!");
vysledek = 0;
}
return vysledek;
}
Vkládání komponent do okna
- Abychom komponentu zobrazili, musíme ji umístit do některého okna.
- Seskládání okna obvykle provádíme v soukromé metodě
initComponents()okna, kterou pro tento účel vytvoříme. - Pokud chceme mít komponent v okně více, je třeba je uspořádat pomocí „layout manageru“.
Třída JFrame
-
getContentPane().add(Component komponentaVOkne)- vloží do okna komponentu.
Příklad
- Vytvořte okno s jediným tlačítkem.
- Na tlačítku bude text „Superokno!“
Všechny komponenty jsou potomky třídy JComponent, ale o to se nemusíme starat. To nás bude zajímat až v okamžiku, kdy budeme chtít vytvořit vlastní komponenty.
Zpracování událostí, posluchač
- Pro zpracování událostí prvků GUI (tlačítek, textových polí,...) používá Java návrhový vzor Pozorovatel (Observer).
Postup zpracování události tlačítka
- uživatel klikne na tlačítko
- objekt reprezentující tlačítko vygeneruje událost (event)
- prakticky vytvoří novou instanci třídy
ActionEvent), která nese podrobnější informace (které tlačítko myši bylo stisknuto, na jakých souřadnicích,...
- prakticky vytvoří novou instanci třídy
- objekt reprezentující tlačítko událost pošle všem svým „posluchačům“ (posluchači jsou objekty, které splňují rozhraní (interface)
ActionListener)- prakticky se „poslání události“ realizuje tak, že tlačítko zavolá metodu
actionPerformed(ActionEvent e), kterou předepisuje rozhraníActionListener. Jako parametr metody se předá objekt události
- prakticky se „poslání události“ realizuje tak, že tlačítko zavolá metodu
- posluchač provede akci, která se má provést
- programátor tedy akci popíše v kódu metody
actionPerformed(ActionEvent e)v posluchači
- programátor tedy akci popíše v kódu metody
Aby bylo možné na stisk tlačítka reagovat, musíme:
- mít třídu posluchače (interface
ActionListener) - vytvořit instanci třídy posluchače
- zaregistrovat instanci třídy posluchače u tlačítka.
class ActionEvent
-
public Object getSource()- vrací objekt, který událost vyvolal. V našem případě instanci třídy
JButton, reprezentující tlačítko, které bylo stisknuto. - je potřeba provést přetypování z
ObjectnaJButton.
- vrací objekt, který událost vyvolal. V našem případě instanci třídy
interface ActionListener
-
public void actionPerformed(ActionEvent e)- v této metodě popíšeme, co se má stát při stisku tlačítka
Ukázka kódu
- V metodě
initComponentsnebo obdobné:
JButton tlacitko = new JButton("Popis");
tlacitko.addActionListener(event -> metodaPoStisknuti(event));
- Dále přidejte metodu:
private void metodaPoStisknuti(ActionEvent event) {
// ... co se má stát po stisku tlačítka
}
- Parametr
eventmůžete vynechat, pokud nepotřebujete získávat informace o tlačítku, které událost vyvolalo.
Příklad
- Přidejte k tlačítku z příkladu v předchozím odstavci reakci.
- Při stisku tlačítka se do textového výstupu programu opíše text z popisu tlačítka.
Příklad
- Přidejte k předchozímu příkladu dvě textová pole s popiskami (label) „Originál“ a „Kopie“.
- Textové okno s popisem „Kopie“ nebude editovatelné.
- Tlačítko upravte tak, že na něm bude popis „Kopíruj“.
- Při stisknutí tlačítka se text z pole „Originál“ zkopíruje do pole „Kopie“.
- Při stisku tlačítka se do textového výstupu programu opíše text z popisu tlačítka.
Rozšíření
Umístění okna na střed obrazovky
private static void setToTheMiddle(JFrame frame) {
GraphicsConfiguration gc = frame.getGraphicsConfiguration();
Rectangle bounds = gc.getBounds();
Insets screenInsets = Toolkit.getDefaultToolkit().getScreenInsets(gc);
Rectangle effectiveScreenArea = new Rectangle();
effectiveScreenArea.x = bounds.x + screenInsets.left;
effectiveScreenArea.y = bounds.y + screenInsets.top;
effectiveScreenArea.height = bounds.height - screenInsets.top - screenInsets.bottom;
effectiveScreenArea.width = bounds.width - screenInsets.left - screenInsets.right;
// Umístění doprostřed:
int middleX = effectiveScreenArea.x + (effectiveScreenArea.width - frame.getWidth()) / 2;
int middleY = effectiveScreenArea.y + (effectiveScreenArea.height - frame.getHeight()) / 2;
frame.setLocation(middleX, middleY);
}
Související stránky
Další zdroje
Řešení příkladů
Příklad 1
- Okno.java
public class Okno extends JFrame {
public Okno() {
this.initComponents();
}
public void initComponents() {
this.setTitle("Hello world!");
this.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
this.pack();
}
}
- Main.java
public static void main(String[] args) {
Okno okno = new Okno();
okno.setVisible(true);
}