|  |   | 
| (Není zobrazeno 48 mezilehlých verzí od 2 uživatelů.) | 
| Řádka 1: | Řádka 1: | 
| − | [[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Letní IoT]] | + | [[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Letní IoT]][[Category:IoT]] | 
|  |  |  |  | 
| − | == Vývojové prostředí == | + | == Co je to IoT == | 
|  | + | [[IoT: Co je to IoT| Co je to IoT?]] — Řekneme si co je to IoT a k čemu nám to je. | 
|  |  |  |  | 
| − | === Instalace anastavení desky === | + | == Základy elektrotechniky == | 
|  | + | [[IoT: Základy elektrotechniky | Základy elektrotechniky ]] — Jak správně zapojit el. obvod? Co vše musíme vědět? Co je to LED dioda a jak ji zapojit? | 
|  |  |  |  | 
| − | [[ESP:Nastavení IDE]] | + | == Vývojové prostředí == | 
|  | + | [[IoT: Vývojové prostředí | Vývojové prostředí]] — jeho zprovoznění. | 
|  |  |  |  | 
| − | === Základní seznámení ===
 | + | [[IoT: Seznámení | Seznámení]] — se s vývojovým prostředím. | 
|  |  |  |  | 
| − | Při vytvoření nového souboru tam máte dvě metody.
 | + | == LED dioda == | 
| − |   | + | [[IoT: LED dioda | LED dioda ]] — rožnutí pomocí GPIO pinů. | 
| − |  //zde se definují proměnné, importují knihovny, apod:
 | + | Zkusíme si samostatné úkoly. | 
| − |  
 | + |  | 
| − |  void setup() {
 | + |  | 
| − |   // put your setup code here, to run once:
 | + |  | 
| − |   // zde napište to, co se má spustit na začátku:
 | + |  | 
| − |  }
 | + |  | 
| − |  
 | + |  | 
| − |  void loop() {
 | + |  | 
| − |   // put your main code here, to run repeatedly:
 | + |  | 
| − |   // zde napište to, co má běžet pořád dokola:
 | + |  | 
| − |  }
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | == LEDka == | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | Jako první věc si zkusíme rozsvítit a zhasnout LEDku.
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | Budeme potřebovat:
 | + |  | 
| − | Vývojovou desku, USB kabel, nepájivé pole
 | + |  | 
| − | 2 LEDky (červenou a modrou), 5 káblíků, 2 rezistory
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | //obrázek//
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | //popis zapojení
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |  #define (název - dáme si tam třeba '''modra''' - bude to modrá LEDKa) (číslo GPIO pinu);
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | [https://www.iotwithus.com/wp-content/uploads/2018/11/esp8266-wemos-d1-mini-nodemcu-pinout.png Wemos pinout] | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | takže my budeme mít....
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |  #define modra 18;
 | + |  | 
| − |  #define cervena 17;
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | Toto dáme úplně na začátek dokumentu
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | v void setup() musíme říct, že je to výstupní
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |  pinMode(modra, OUTPUT);
 | + |  | 
| − |  pinMode(cervena, OUTPUT);
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | a teď nám jen rozsvítit a zhasnout LEDku
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | k tomu používáme metodu "digitalWrite(název, HIGH - zapnuto / LOW - vypnuto);"
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |  digitalWrite(modra, HIGH); - modrá LEDka se rozsvítí
 | + |  | 
| − |  digitalWrite(modra, LOW); - modrá LEDka zhasne
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | jelikož tyto věci trvají velmi krátkou dobu - lidské oko sitoho nevšimne, dáme tam nějakou prodlevu
 | + |  | 
| − | k tomu se využívá delay(čas v milisekundách);
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | takže si kód doplníme o 2s prodlevy
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |  digitalWrite(modra, HIGH);
 | + |  | 
| − |  delay(2000);
 | + |  | 
| − |  digitalWrite(modra, LOW);
 | + |  | 
| − |  delay(2000);
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Samostatný úkol ===
 | + |  | 
| − | # modrá i červená LEDka se rožne na 3 s a pak 3 s nebudou svítit
 | + |  | 
| − | # modrá ledka se rozsvítí na 4 s, pak zhasne a zároveň se rozsvítí červená ledka, ta zhasne po 4s a znovu se rozsvítí modrá
 | + |  | 
| − | # modrá LEDka bude svítit 5 sekund a dvě a půl svítit nebude
 | + |  | 
|  |  |  |  | 
|  | == Proměnné == |  | == Proměnné == | 
|  |  |  |  | 
| − | === Obecně ===
 | + | [[IoT: Seznámení #Proměnné | Proměnné]] — co je to proměnná a jak s nimi pracujeme. | 
| − |   | + |  | 
| − | Jsou různé datové typy, my budeme využívat nejvíce:
 | + |  | 
| − | * čísla - int
 | + |  | 
| − | * text - String 
 | + |  | 
| − | * ano / ne - boolean
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Práce s intem ===
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |  int cislo; definuji proměnnou s názvem číslo
 | + |  | 
| − |  ins cislo = 6; definuji proměnnou s názvem číslo a dám ji číslo 6
 | + |  | 
| − |  cislo = 8; proměnné cislo dám číslo 8
 | + |  | 
| − |  cislo++; proměnná cislo se zvýší o 1
 | + |  | 
| − |  cislo--; proměnná cislo se sníží o 1
 | + |  | 
| − |  delay(cislo); počká to tolik, kolik je točíslo (když 1000 - tak sekundu)
 | + |  | 
| − |  delay(2 * cislo); počká to dvojnásobek
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Proměnná v delay ===
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | V některých případech máme prodlevu vždy stejnou a opakuje se nám tam vícekrát - když se rozhodneme, že ji změníme, tak to musíme celé přepisovat.
 | + |  | 
| − | To je vcelku nepraktické, co?... Takže využijeme proměnné. Chceme, aby se proměnnájmenovala prodleva abyla na 2 sekudny - tj. 2000 ms.
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |  int prodleva = 2000;
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === Samostatný úkol ===
 | + |  | 
| − | # Předělej úkoly na ledky za použití proměnné v delay();
 | + |  | 
| − | # LEDka se rozsvítí na 1 s, 1 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 2 s, 2 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 3 s ... a tak dále
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | == Sériový výstup ==
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | K vypsání do konzole se používá
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |  Serial.print("Text"); - vypíše text v uvozovkách
 | + |  | 
| − |  Serial.println(cislo); - na nový řádek vypíše proměnnou cislo
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | == Cykly ==
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | Cykly nám slouží k tomu, že se něco opakuje dokud není něco splněno...
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | === For cyklus ===
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |  for(int i = 0; i < 10; i++)
 | + |  | 
| − |  {
 | + |  | 
| − |    ...kód...
 | + |  | 
| − |  }
 | + |  | 
| − |  
 | + |  | 
| − |  for(int i - proměnná i; i < 10 - dokud je i menší než 10; i++ - pokaždé se i zvýší o jedno)
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − | buď tam dáme i < 10, nebo i <= 9 - je to jedno
 | + |  | 
| − | můžeme dát také
 | + |  | 
| − |   | + |  | 
| − |  for(int i = 10; i > 1; i--)
 | + |  | 
| − |  {
 | + |  | 
| − |    ...kód...
 | + |  | 
| − |  }
 | + |  | 
|  |  |  |  | 
| − | V některých případech se to může hodit
 | + | == Sériová komunikace == | 
|  | + | [[IoT: Sériová komunikace | Sériová komunikace]] — jak vypsat něco do konzole. | 
|  |  |  |  | 
| − | === Samostatný úkol === | + | == Závěrečné opakování == | 
| − | # Vypište (Serial.println()) čísla od 0 do 10 (se sekundovou prodlevou)
 | + | Na závěr dnešního dne si zkusme tento krátký | 
| − | # LEDka blikne (rozsvítí se na sekundu a pak zhasne na sekundu) a pak 3 sekundy nesvítí, 2 × blikne, 3 ... 10 × blikne
 | + | [https://forms.gle/LwteaRwchMSZdD6U6 testík]. | 
| − | # LEDka se rozsvítí na sekundu, zhasne na sekundu, rozsvítí se na dvě sekundy, zhasne na dvě sekundy, rozsvítí se na 3...zhasne na 10 sekund, rozsvítí se na sekundu
 | + |  |