Cvičitel a cvičenci
Z MiS
				
				
				(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				|  (Osamostatněno, doplněna kapitola Zlobivý cvičenec) |  (Komunikace a řešení konfliktů na samostatnou stránku Komunikace a řešení konfliktů.) | ||
| (Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 1 uživatele.) | |||
| Řádka 1: | Řádka 1: | ||
| − | [[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]] | + | [[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]][[Category:Pedagogika]] | 
| − | == Osobnost cvičitele  | + | == Osobnost cvičitele == | 
| * Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově. | * Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově. | ||
| − | * Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě | + | * Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě. | 
| − | * | + | |
| − | + | === Úkoly cvičitele === | |
| − | <div class="Poznamka"> | + | * vést své cvičence být jim příkladem,   | 
| + | * ovlivňovat pozitivně hodnotovou orientaci cvičenců, | ||
| + | * předat zkušenosti, vypěstovat dovednosti. | ||
| + | |||
| + | <div class="Varovani">Cvičitel je vzorem svým cvičencům!</div> | ||
| + | <div class="Poznamka">Opravdu! I když starší cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si | ||
| to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.</div> | to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.</div> | ||
| + | <div class="Priklad">Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.</div> | ||
| + | |||
| + | Aby tyto úkoly mohl cvičitel plnit, musí mít [[Systém_vzdělávání_cvičitelů#III._třída | odpovídající znalosti a dovednosti]]. | ||
| + | |||
| + | === Cvičitel jako vzor pro cvičence === | ||
| ; „Slova učí, příklady táhnou!“ | ; „Slova učí, příklady táhnou!“ | ||
| * co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě | * co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě | ||
| Řádka 25: | Řádka 35: | ||
| *: a také oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně. | *: a také oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně. | ||
| − | + | === Předpoklady pro práci cvičitele === | |
| *zájem o cvičitelskou práci | *zájem o cvičitelskou práci | ||
| *znalosti | *znalosti | ||
| Řádka 33: | Řádka 43: | ||
| *pedagogické a didaktické dovednosti | *pedagogické a didaktické dovednosti | ||
| − | |||
| == Charakteristika osobnosti == | == Charakteristika osobnosti == | ||
| Řádka 39: | Řádka 48: | ||
| <div class="Poznamka">...</div> | <div class="Poznamka">...</div> | ||
| + | |||
| == Individuální zvláštnosti a poruchy == | == Individuální zvláštnosti a poruchy == | ||
| − | * | + | * Poruchy soustředění (například ADHD a další) | 
| + | * Poruchy autistického spektra. | ||
| <div class="Poznamka">...</div> | <div class="Poznamka">...</div> | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| <div class="Varovani">   | <div class="Varovani">   | ||
| Řádka 76: | Řádka 64: | ||
| Ale přitom cvičení stále musí mít cíl, smysl, musí cvičence rozvíjet. | Ale přitom cvičení stále musí mít cíl, smysl, musí cvičence rozvíjet. | ||
| </div> | </div> | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == Související stránky == | ||
| + | * [[Motivace cvičenců a cvičitele]] | ||
Aktuální verze z 26. 7. 2016, 17:57
| Obsah | 
Osobnost cvičitele
- Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově.
- Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě.
Úkoly cvičitele
- vést své cvičence být jim příkladem,
- ovlivňovat pozitivně hodnotovou orientaci cvičenců,
- předat zkušenosti, vypěstovat dovednosti.
Cvičitel je vzorem svým cvičencům!
Opravdu! I když starší cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si
to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.
Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.
Aby tyto úkoly mohl cvičitel plnit, musí mít odpovídající znalosti a dovednosti.
Cvičitel jako vzor pro cvičence
- „Slova učí, příklady táhnou!“
- co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě
- dochvilnost, pohoda
- cvičební úbor, bezpečnost
- chování k ostatním dospělým (rodiče, další cvičitelé)
- A v sokole zvlášť
-  demokracie, rovnost a svoboda
- Svoboda názoru, ale také kázeň v podřízení se většině!
- Rozuměj: každý se může stát cvičitelem, který řídí hodinu. Nikoli: všichni spolu řídíme hodinu.
 
- kázeň
- spolupráce
- upřímnost
-  pozdrav: „Nazdar“
- a také oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně.
 
Předpoklady pro práci cvičitele
- zájem o cvičitelskou práci
- znalosti
- osobnostní předpoklady
- jak po stránce fyzické, tak psychické (odolnost)
 
- charakterové předpoklady
- pedagogické a didaktické dovednosti
Charakteristika osobnosti
- temperament
...
Individuální zvláštnosti a poruchy
- Poruchy soustředění (například ADHD a další)
- Poruchy autistického spektra.
...
Cvičení v sokole by mělo být pro všechny, talentované i netalentované! Věnujte se všem!
Snažte se cvičení uzpůsobit tak, aby bavilo všechny!
Ale přitom cvičení stále musí mít cíl, smysl, musí cvičence rozvíjet.
