Tabulky v Javě
Z MiS
				
				
				(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				| m (Přidána kategorie GUI) | m (→javax.swing.table.AbstractTableModel:  Doplnění vysvětlení, oprava gramatických chyb.) | ||
| Řádka 13: | Řádka 13: | ||
| == <code>javax.swing.table.AbstractTableModel</code> == | == <code>javax.swing.table.AbstractTableModel</code> == | ||
| − | * Rozhraní <code>TableModel</code> má mnoho metod, které by se u většiny tabulek  | + | * Rozhraní <code>TableModel</code> má mnoho metod, které by se u většiny tabulek opakovaly. | 
| − | * Abstraktní třída <code>AbstractTableModel</code>  | + | * Abstraktní třída <code>AbstractTableModel</code> nabízí standardní implementaci většiny metod rozhraní <code>TableModel</code>. Stačí tedy zdědit tyto metody a předefinovat ty, u kterých vyžadujeme jiné než standardní chování. | 
| Řádka 22: | Řádka 22: | ||
| ; Abstraktní metody (musí být předefinovány) | ; Abstraktní metody (musí být předefinovány) | ||
| + | Tyto metody volá třída <tt>JTable</tt>. Sdělíme jí tak, jaká data má v tabulce zobrazovat a jak velká má být tabulka. | ||
| * <code>int getRowCount()</code> | * <code>int getRowCount()</code> | ||
| * <code>int getColumnCount()</code> | * <code>int getColumnCount()</code> | ||
| Řádka 49: | Řádka 50: | ||
| − | ; Pokud se změní data  | + | ; Pokud se změní data, je to třeba třídě <tt>JFrame</tt> sdělit | 
| − | * K tomu stačí zavolat připravené metody, které zdědíme ze třídy <code>AbstractTableModel</code> | + | * K tomu stačí zavolat připravené metody, které zdědíme ze třídy <code>AbstractTableModel</code>. | 
| * <code>void fireTableDataChanged()</code> — obecná změna dat | * <code>void fireTableDataChanged()</code> — obecná změna dat | ||
| * <code>void fireTableRowsDeleted(int firstRow, int lastRow)</code> — smazání daných řádků | * <code>void fireTableRowsDeleted(int firstRow, int lastRow)</code> — smazání daných řádků | ||
| * a další... | * a další... | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| == <code>javax.swing.JScrollPane</code> == | == <code>javax.swing.JScrollPane</code> == | ||
Verze z 9. 6. 2014, 11:53
Více viz: Oracle.com > Tutorial > Table.
  javax.swing.JTable 
- Zobrazuje data v podobě tabulky.
-  Data pro zobrazení čerpá z libovolné třídy, která implementuje interface TableModel
JTable table = new JTable(new MyTableModel());
  javax.swing.table.AbstractTableModel 
-  Rozhraní TableModelmá mnoho metod, které by se u většiny tabulek opakovaly.
-  Abstraktní třída AbstractTableModelnabízí standardní implementaci většiny metod rozhraníTableModel. Stačí tedy zdědit tyto metody a předefinovat ty, u kterých vyžadujeme jiné než standardní chování.
- Řeší ošetření události a uložení posluchačů (listenerů).
- Pokud neřekneme jinak, tabulka je standardně needitovatelná.
- Abstraktní metody (musí být předefinovány)
Tyto metody volá třída JTable. Sdělíme jí tak, jaká data má v tabulce zobrazovat a jak velká má být tabulka.
-  int getRowCount()
-  int getColumnCount()
-  Object getValueAt(int row, int column)- vrací obsah buňky na řádku row a ve sloupci column
 
- Lze předefinovat také další metody
-  String getColumnName(int col)- popis sloupce, tedy co se má zobrazit v hlavičce sloupce
 
-  <code>boolean isCellEditable(int row, int col)
-  pokud vrátí <code>true, pak bude buňka na řádku rowa ve sloupcicoleditovatelná
-  při zapsání hodnoty JTablezavolá metodysetValueAt().
 
-  pokud vrátí <code>true, pak bude buňka na řádku 
-  void setValueAt(Object, row, col)naši třídu, že hodnota v buňce se změnila. Je na nás, abychom zařídili odpovídající úpravu našich dat.- touto metodou informuje <code>JTable
 
- Jak s třídou pracujeme
- Typicky vytváříme potomka této třídy.
-  Náš potomek přidává jako atribut data, která se mají zobrazovat v tabulce.
-  Například pro tabulku s údaji studentů ve třídě by mohla fungovat třída TridaModel, která by byla potomkemAbstractTableModela jako atribut mělaArrayList<Student>, kdeStudentbude třída nesoucí informace o studentovi.
 
-  Například pro tabulku s údaji studentů ve třídě by mohla fungovat třída 
-  Když JTablechce zobrazit tabulku, vyžádá si data od modelu.-  V našem příkladě zavolá metodu getValueAttřídyTridaModelpostupně pro čísla řádku a sloupce (1,1), (2,1),... atd. Každým voláním zjistí hodnotu jedné buňky a vypíše ji.
 
-  V našem příkladě zavolá metodu 
-  Pokud se uživatel pokusí do některé buňky zapsat, JTablemu to povolí pouze, pokud mu metodaisCellEditablevrátítrue.
-  Pokud je zápis povolen, předá JTabledata našemu modelu-  Instance JTabletedy zavolá metodusetValueAttřídyTridaModel. Na toto volání je třeba zareagovat tak, že se vyhledá v seznamu správný student (podle čísla řádku) a upraví se jeho údaje (podle čísla sloupce zjistíme, který údaj se změnil).
 
-  Instance 
- Pokud se změní data, je to třeba třídě JFrame sdělit
-  K tomu stačí zavolat připravené metody, které zdědíme ze třídy AbstractTableModel.
-  void fireTableDataChanged()— obecná změna dat
-  void fireTableRowsDeleted(int firstRow, int lastRow)— smazání daných řádků
- a další...
  javax.swing.JScrollPane 
- Zajistí, aby se vykreslila jen část tabulky, pokud je tabulka moc veliká a nevleze se do okna.
- Pokud se tabulka nevleze do okna, zobrazí na okrajích okna posuvníky tak, abychom mohli zobrazit libovolnou část tabulky.
- Součásti
-  JViewPort- místo, kde se zobrazují data
-  může zobrazit hlavičku řádku či sloupce — setColumnHeaderView,setRowHeaderView
 
-  JScrollBar— posuvníky- mohou a nemusí být zobrazeny
- standardně se zobrazují jen pokud je potřeba
 
- Použití pro zobrazení tabulky
JScrollPane scrollPane = new JScrollPane(table); panel.add(scrollPane);
