Tabulky v Javě
Z MiS
				
				
				(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				| m (→javax.swing.table.AbstractTableModel:  Doplnění vysvětlení, oprava gramatických chyb.) | m (→javax.swing.table.AbstractTableModel:  Oprava formátování <code>) | ||
| Řádka 30: | Řádka 30: | ||
| ; Lze předefinovat také další metody | ; Lze předefinovat také další metody | ||
| − | * <code>String getColumnName(int col) | + | * <code>String getColumnName(int col)</code> | 
| *: popis sloupce, tedy co se má zobrazit v hlavičce sloupce | *: popis sloupce, tedy co se má zobrazit v hlavičce sloupce | ||
| − | * <code>boolean isCellEditable(int row, int col) | + | * <code>boolean isCellEditable(int row, int col)</code> | 
| *: pokud vrátí <code>true</code>, pak bude buňka na řádku <code>row</code> a ve sloupci <code>col</code> editovatelná | *: pokud vrátí <code>true</code>, pak bude buňka na řádku <code>row</code> a ve sloupci <code>col</code> editovatelná | ||
| *: při zapsání hodnoty <code>JTable</code> zavolá metody <code>setValueAt()</code>. | *: při zapsání hodnoty <code>JTable</code> zavolá metody <code>setValueAt()</code>. | ||
| − | * <code>void setValueAt(Object, row, col) | + | * <code>void setValueAt(Object, row, col)</code> | 
| *: touto metodou informuje <code>JTable</code> naši třídu, že hodnota v buňce se změnila. Je na nás, abychom zařídili odpovídající úpravu našich dat. | *: touto metodou informuje <code>JTable</code> naši třídu, že hodnota v buňce se změnila. Je na nás, abychom zařídili odpovídající úpravu našich dat. | ||
| Řádka 44: | Řádka 44: | ||
| *: Například pro tabulku s údaji studentů ve třídě by mohla fungovat třída <code>TridaModel</code>, která by byla potomkem <code>AbstractTableModel</code> a jako atribut měla <code>ArrayList<Student></code>, kde <code>Student</code> bude třída nesoucí informace o studentovi. | *: Například pro tabulku s údaji studentů ve třídě by mohla fungovat třída <code>TridaModel</code>, která by byla potomkem <code>AbstractTableModel</code> a jako atribut měla <code>ArrayList<Student></code>, kde <code>Student</code> bude třída nesoucí informace o studentovi. | ||
| * Když <code>JTable</code> chce zobrazit tabulku, vyžádá si data od modelu. | * Když <code>JTable</code> chce zobrazit tabulku, vyžádá si data od modelu. | ||
| − | *: V našem příkladě zavolá metodu <code>getValueAt</code> třídy <code>TridaModel</code> postupně pro čísla řádku a sloupce (1,1), (2,1),... atd. Každým voláním zjistí hodnotu jedné buňky a vypíše ji. | + | *: V našem příkladě zavolá metodu <code>getValueAt(...)</code> třídy <code>TridaModel</code> postupně pro čísla řádku a sloupce (1,1), (2,1),... atd. Každým voláním zjistí hodnotu jedné buňky a vypíše ji. | 
| * Pokud se uživatel pokusí do některé buňky zapsat, <code>JTable</code> mu to povolí pouze, pokud mu metoda <code>isCellEditable</code> vrátí <code>true</code>. | * Pokud se uživatel pokusí do některé buňky zapsat, <code>JTable</code> mu to povolí pouze, pokud mu metoda <code>isCellEditable</code> vrátí <code>true</code>. | ||
| * Pokud je zápis povolen, předá <code>JTable</code> data našemu modelu | * Pokud je zápis povolen, předá <code>JTable</code> data našemu modelu | ||
| − | *: Instance <code>JTable</code> tedy zavolá metodu <code>setValueAt</code> třídy <code>TridaModel</code>. Na toto volání je třeba zareagovat tak, že se vyhledá v seznamu správný student (podle čísla řádku) a upraví se jeho údaje (podle čísla sloupce zjistíme, který údaj se změnil). | + | *: Instance <code>JTable</code> tedy zavolá metodu <code>setValueAt(...)</code> třídy <code>TridaModel</code>. Na toto volání je třeba zareagovat tak, že se vyhledá v seznamu správný student (podle čísla řádku) a upraví se jeho údaje (podle čísla sloupce zjistíme, který údaj se změnil). | 
Verze z 9. 6. 2014, 11:56
Více viz: Oracle.com > Tutorial > Table.
  javax.swing.JTable 
- Zobrazuje data v podobě tabulky.
-  Data pro zobrazení čerpá z libovolné třídy, která implementuje interface TableModel
JTable table = new JTable(new MyTableModel());
  javax.swing.table.AbstractTableModel 
-  Rozhraní TableModelmá mnoho metod, které by se u většiny tabulek opakovaly.
-  Abstraktní třída AbstractTableModelnabízí standardní implementaci většiny metod rozhraníTableModel. Stačí tedy zdědit tyto metody a předefinovat ty, u kterých vyžadujeme jiné než standardní chování.
- Řeší ošetření události a uložení posluchačů (listenerů).
- Pokud neřekneme jinak, tabulka je standardně needitovatelná.
- Abstraktní metody (musí být předefinovány)
Tyto metody volá třída JTable. Sdělíme jí tak, jaká data má v tabulce zobrazovat a jak velká má být tabulka.
-  int getRowCount()
-  int getColumnCount()
-  Object getValueAt(int row, int column)- vrací obsah buňky na řádku row a ve sloupci column
 
- Lze předefinovat také další metody
-  String getColumnName(int col)- popis sloupce, tedy co se má zobrazit v hlavičce sloupce
 
-  boolean isCellEditable(int row, int col)-  pokud vrátí true, pak bude buňka na řádkurowa ve sloupcicoleditovatelná
-  při zapsání hodnoty JTablezavolá metodysetValueAt().
 
-  pokud vrátí 
-  void setValueAt(Object, row, col)-  touto metodou informuje JTablenaši třídu, že hodnota v buňce se změnila. Je na nás, abychom zařídili odpovídající úpravu našich dat.
 
-  touto metodou informuje 
- Jak s třídou pracujeme
- Typicky vytváříme potomka této třídy.
-  Náš potomek přidává jako atribut data, která se mají zobrazovat v tabulce.
-  Například pro tabulku s údaji studentů ve třídě by mohla fungovat třída TridaModel, která by byla potomkemAbstractTableModela jako atribut mělaArrayList<Student>, kdeStudentbude třída nesoucí informace o studentovi.
 
-  Například pro tabulku s údaji studentů ve třídě by mohla fungovat třída 
-  Když JTablechce zobrazit tabulku, vyžádá si data od modelu.-  V našem příkladě zavolá metodu getValueAt(...)třídyTridaModelpostupně pro čísla řádku a sloupce (1,1), (2,1),... atd. Každým voláním zjistí hodnotu jedné buňky a vypíše ji.
 
-  V našem příkladě zavolá metodu 
-  Pokud se uživatel pokusí do některé buňky zapsat, JTablemu to povolí pouze, pokud mu metodaisCellEditablevrátítrue.
-  Pokud je zápis povolen, předá JTabledata našemu modelu-  Instance JTabletedy zavolá metodusetValueAt(...)třídyTridaModel. Na toto volání je třeba zareagovat tak, že se vyhledá v seznamu správný student (podle čísla řádku) a upraví se jeho údaje (podle čísla sloupce zjistíme, který údaj se změnil).
 
-  Instance 
- Pokud se změní data, je to třeba třídě JFrame sdělit
-  K tomu stačí zavolat připravené metody, které zdědíme ze třídy AbstractTableModel.
-  void fireTableDataChanged()— obecná změna dat
-  void fireTableRowsDeleted(int firstRow, int lastRow)— smazání daných řádků
- a další...
  javax.swing.JScrollPane 
- Zajistí, aby se vykreslila jen část tabulky, pokud je tabulka moc veliká a nevleze se do okna.
- Pokud se tabulka nevleze do okna, zobrazí na okrajích okna posuvníky tak, abychom mohli zobrazit libovolnou část tabulky.
- Součásti
-  JViewPort- místo, kde se zobrazují data
-  může zobrazit hlavičku řádku či sloupce — setColumnHeaderView,setRowHeaderView
 
-  JScrollBar— posuvníky- mohou a nemusí být zobrazeny
- standardně se zobrazují jen pokud je potřeba
 
- Použití pro zobrazení tabulky
JScrollPane scrollPane = new JScrollPane(table); panel.add(scrollPane);
