Java: Zápis tříd
m (→Zprávy/metody: Oprava odkazů) |
m (→Návratová hodnota metody: Oprava vzhledu.) |
||
Řádka 65: | Řádka 65: | ||
=== Návratová hodnota metody === | === Návratová hodnota metody === | ||
− | * Pokud má metoda návratový typ jiný než void, tak na konci potřebujeme vrátit výsledek. | + | * Pokud má metoda návratový typ jiný než <code>void</code>, tak na konci potřebujeme vrátit výsledek. |
* Použijeme klíčové slovo <code>return</code>. | * Použijeme klíčové slovo <code>return</code>. | ||
; Příklad: | ; Příklad: | ||
public double ujetaVzdalenost() { | public double ujetaVzdalenost() { | ||
− | + | double vysledek = 0; | |
− | + | ||
− | + | // ... tady nějak spočítám výsledek... ;) | |
− | + | ||
− | + | return vysledek; | |
} | } | ||
Verze z 19. 11. 2015, 13:40
Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které mají vlastnosti (atributy) a posílají si zprávy.
Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz Objektově_orientované_programování.
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.
Obsah[skrýt] |
Třída
Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:
- jaké vlastnosti mají objekty dané třídy
- a na jaké zprávy umí objekty dané třídy reagovat.
public class MojeTrida { // // popis vlastností třídy // // popis zpráv // }
Atributy
Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.
Třeba třída Automobil
bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika
a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.
Zápis atributu:
- může být modifikátor přístupu
- datový typ
- název
Příklad:
int delka; public String jmeno;
Tedy ve třídě:
public class Zbozi { String nazev; TypZachazeni omezeni; int cena; ... }
Zprávy/metody
Metoda popisuje, co se má stát, když nám někdo pošle zprávu.
- Syntaxe
modifikátor přístupu návratový typ název metody ( parametry ) { co se má dělat }
- Příklady
public void act() { ... } public int distanceTo(Enemy enemy) { ... } private double ujetaVzdalenost() { ... } private void pridejPanacka(int sloupec) { ... }
- Volání („spuštění“) metod viz kapitola Přístup do třídy → Volání metod.
Návratová hodnota metody
- Pokud má metoda návratový typ jiný než
void
, tak na konci potřebujeme vrátit výsledek. - Použijeme klíčové slovo
return
.
- Příklad
public double ujetaVzdalenost() { double vysledek = 0; // ... tady nějak spočítám výsledek... ;) return vysledek; }
Konstruktor
Použití třídy
Vytvoření instance
- Obecně
new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
- Například:
Automobil a1 = new Automobil(5);
Přístup do třídy
- Volání metod
Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4); o.posun(10, 10); System.out.println(o.plocha());
- Přístup k atributům
o.poziceX = 10; System.out.println(o.poziceY);
Přístup k atributům je ovlivněn modifikátory přístupnosti.
Další zdroje
- Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html