GUI v Javě
Z MiS
				
				
				(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				|  (→Layout Manager:  Doplněny metody) |  (Vkládání komponent do okna přidáno k povídání o komponentách v okně.) | ||
| Řádka 31: | Řádka 31: | ||
| * <code>setVisible(boolean maBytViditelne)</code> | * <code>setVisible(boolean maBytViditelne)</code> | ||
| ** Zobrazí nebo zneviditelní okno. | ** Zobrazí nebo zneviditelní okno. | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| === Příklad === | === Příklad === | ||
| Řádka 62: | Řádka 51: | ||
| * panely (<code>JPanel</code>). | * panely (<code>JPanel</code>). | ||
| − | === <code>JButton</code> === | + | === Třída <code>JButton</code> === | 
| * <code>JButton(String popisTlacitka)</code> | * <code>JButton(String popisTlacitka)</code> | ||
| ** text na tlačítku zadáme jako parametr konstruktoru | ** text na tlačítku zadáme jako parametr konstruktoru | ||
| Řádka 70: | Řádka 59: | ||
| ** vrací popis tlačítka. | ** vrací popis tlačítka. | ||
| − | === <code>JLabel</code> === | + | === Třída <code>JLabel</code> === | 
| * <code>JLabel(String textPopisu)</code> | * <code>JLabel(String textPopisu)</code> | ||
| ** text popisky zadáme jako parametr konstruktoru | ** text popisky zadáme jako parametr konstruktoru | ||
| Řádka 76: | Řádka 65: | ||
| * reakci na stisk tlačítka nastavíme [[#Zpracování událostí, posluchač | přiřazením posluchače viz dále]] | * reakci na stisk tlačítka nastavíme [[#Zpracování událostí, posluchač | přiřazením posluchače viz dále]] | ||
| − | === <code>JTextField</code> === | + | === Třída <code>JTextField</code> === | 
| * <code>JTextField(int pocetZnaku)</code> | * <code>JTextField(int pocetZnaku)</code> | ||
| ** volitelným parametrem konstruktoru je délka pole, vyjádřená početem znaků, které do pole vlezou. | ** volitelným parametrem konstruktoru je délka pole, vyjádřená početem znaků, které do pole vlezou. | ||
| Řádka 107: | Řádka 96: | ||
|      } |      } | ||
| </code>   | </code>   | ||
| + | |||
| + | === Vkládání komponent do okna === | ||
| + | * Abychom komponentu zobrazili, musíme ji umístit do některého okna. | ||
| + | * Seskládání okna obvykle provádíme v soukromé metodě <code>initComponents()</code> okna, kterou pro tento účel vytvoříme. | ||
| + | * Pokud chceme mít komponent v okně více, je třeba je uspořádat pomocí [[GUI v Javě#Layout Manager | „layout manageru“]]. | ||
| + | |||
| + | === Třída <code>JFrame</code> === | ||
| + | * <code>getContentPane().add(Component komponentaVOkne)</code> | ||
| + | ** vloží do okna komponentu.  | ||
| === Příklad === | === Příklad === | ||
| Řádka 116: | Řádka 114: | ||
| == Zpracování událostí, posluchač == | == Zpracování událostí, posluchač == | ||
| − | * Pro zpracování událostí prvků GUI (tlačítek, textových polí,...) používá Java [[Návrhový vzor  | + | * Pro zpracování událostí prvků GUI (tlačítek, textových polí,...) používá Java [[Návrhový vzor Pozorovatel | návrhový vzor Pozorovatel (Observer)]]. | 
| === Postup zpracování události tlačítka === | === Postup zpracování události tlačítka === | ||
Verze z 7. 7. 2011, 16:30
Následující poznámky jsou jen velmi stručnou osnovou. Možností při vytváření grafického rozhraní je mnohem více. Pokud chcete více než jen minimalistický návod, doporučuji:
tutoriál ze stránek Oracle.com
| Obsah | 
Vytvoření okna
  Třída JFrame: 
- realizuje okno s titulním pruhem a tlačítky.
Vlastnosti okna
-  setTitle(String titulek)- nastavuje titulek okna (text v titulním pruhu).
 
-  setDefaultCloseOperation(int akce)- říká co se bude dít při stlačení zavíracího tlačítka.
-  naše aplikace většinou mají jediné okno, chceme tedy, aby se při zavření okna zavřela celá aplikace.
- k tomu slouží konstanta JFrame.EXIT_ON_CLOSE.
 
 
Velikost okna
-  pack()- zmenší velikost okna tak, aby se do něj vlezly komponenty, které jsou aktuálně v okně.
 
Zobrazení okna
-  setVisible(boolean maBytViditelne)- Zobrazí nebo zneviditelní okno.
 
Příklad
- Vytvořte aplikaci s oknem, které půjde přesunovat, minimalizovat a při jehož zavření se aplikace ukončí.
- V titulním pruhu bude zobrazen text „Hello world!“.
Textová pole, tlačítka
Do okna vkládáme součásti (komponenty). Komponenty jsou potomky třídy JComponent. 
Nejběžnější komponenty jsou:
-  tlačítka (JButton),
-  textová pole (JTextField),
-  popisky (JLabel).
Je-li komponent v okně mnoho, můžeme je uspořádat na
-  panely (JPanel).
  Třída JButton 
-  JButton(String popisTlacitka)-  text na tlačítku zadáme jako parametr konstruktoru
-  JButton tlStart = new JButton("Start");
 
-  
 
-  text na tlačítku zadáme jako parametr konstruktoru
- reakci na stisk tlačítka nastavíme přiřazením posluchače viz dále
-  String getText()- vrací popis tlačítka.
 
  Třída JLabel 
-  JLabel(String textPopisu)-  text popisky zadáme jako parametr konstruktoru
-  JLabel lCisloA = new JLabel("Zadejte číslo A:");
 
-  
 
-  text popisky zadáme jako parametr konstruktoru
- reakci na stisk tlačítka nastavíme přiřazením posluchače viz dále
  Třída JTextField 
-  JTextField(int pocetZnaku)- volitelným parametrem konstruktoru je délka pole, vyjádřená početem znaků, které do pole vlezou.
 
-  String getText()- vrací aktuální text v textovém poli
 
-  setText(String text)- nastaví do textového pole zadaný text
 
-  setEditable(boolean lzeUpravovat)- nastaví, zda do textového pole lze psát, nebo zda je šedivé a úpravy jsou zakázány.
 
Pokud potřebujete z textového pole načíst číslo, můžete použít následující metodu:
   /**
    * Získá číslo z textového pole
    *
    * @param textovePole Textové pole, jehož hodnota se má převést na číslo
    * @return Vrátí hodnotu čísla, zapsaného v textovém poli.
    *     Pokud text v poli nelze převést na číslo (pole je prázdné apod.),
    *      vrátí 0
    *      a navíc do textového pole zapíše výzvu k vložení čísla.     */
   private int ziskejCislo(JTextField textovePole) {
       int vysledek;
       try {
           vysledek = Integer.parseInt(textovePole.getText());
       } catch (NumberFormatException e) {
           textovePole.setText("Nastavte platné číslo!");
           vysledek = 0;
       }
       return vysledek;
   }
Vkládání komponent do okna
- Abychom komponentu zobrazili, musíme ji umístit do některého okna.
-  Seskládání okna obvykle provádíme v soukromé metodě initComponents()okna, kterou pro tento účel vytvoříme.
- Pokud chceme mít komponent v okně více, je třeba je uspořádat pomocí „layout manageru“.
  Třída JFrame 
-  getContentPane().add(Component komponentaVOkne)- vloží do okna komponentu.
 
Příklad
- Vytvořte okno s jediným tlačítkem.
- Na tlačítku bude text „Superokno!“
Zpracování událostí, posluchač
- Pro zpracování událostí prvků GUI (tlačítek, textových polí,...) používá Java návrhový vzor Pozorovatel (Observer).
Postup zpracování události tlačítka
- uživatel klikne na tlačítko
-  objekt reprezentující tlačítko vygeneruje událost (event)
-  prakticky vytvoří novou instanci třídy ActionEvent), která nese podrobnější informace (které tlačítko myši bylo stisknuto, na jakých souřadnicích,...
 
-  prakticky vytvoří novou instanci třídy 
-  objekt reprezentující tlačítko událost pošle všem svým „posluchačům“ (posluchači jsou objekty, které splňují rozhraní (interface) ActionListener)-  prakticky se „poslání události“ realizuje tak, že tlačítko zavolá metodu actionPerformed(ActionEvent e), kterou předepisuje rozhraníActionListener. Jako parametr metody se předá objekt události
 
-  prakticky se „poslání události“ realizuje tak, že tlačítko zavolá metodu 
-  posluchač provede akci, která se má provést
-  programátor tedy akci popíše v kódu metody actionPerformed(ActionEvent e)v posluchači
 
-  programátor tedy akci popíše v kódu metody 
Aby bylo možné na stisk tlačítka reagovat, musíme:
-  mít třídu posluchače (interface ActionListener)
- vytvořit instanci třídy posluchače
- zaregistrovat instanci třídy posluchače u tlačítka.
  class ActionEvent 
-  public Object getSource()-  vrací objekt, který událost vyvolal. V našem případě instanci třídy JButton, reprezentující tlačítko, které bylo stisknuto.
-  je potřeba provést  přetypování z ObjectnaJButton.
 
-  vrací objekt, který událost vyvolal. V našem případě instanci třídy 
  interface ActionListener 
-  public void actionPerformed(ActionEvent e)- v této metodě popíšeme, co se má stát při stisku tlačítka
 
Příklad
- Přidejte k tlačítku z příkladu v předchozím odstavci reakci.
- Při stisku tlačítka se do textového výstupu programu opíše text z popisu tlačítka.
Layout Manager
- Použijeme, když chceme do okna umístit více než jednu komponentu.
- Instance třídy LayoutManager, resp. jejích dceřinných tříd.
Nejběžnější třídy layout managerů v Javě
-  FlowLayout- Nejjednodušší layout manager.
- Umisťuje prvky jeden za druhý do řádků v takovém pořadí, v jakém jsou přidány.
 
-  GridLayout- umisťuje komponenty do pravidelné mřížky M×N.
- počet řádků a počet sloupců zadáváme jako parametry konstruktoru při vytváření instance třídy GridLayout.
- pokud některý z parametrů konstruktoru zadáme nulový, pak je počet řádků resp. sloupců neomezený.
- při přidávání komponent se mřížka zaplňuje zleva a shora.
 
-  BorderLayout- umisťuje komponenty do oblastí North, South, East, West a Center.
- při zvětšování a zmenšování okna se zvětšuje a zmenšuje oblast Center, ostatní zůstávají pokud možno stejně veliké.
-  přidávání komponent: panel.add(tlacitko, BorderLayout.EAST)
 
  Třídy JFrame a JPanel 
-  void setLayout(LayoutManager lm)- nastaví panelu nebo oknu daný layout manager
 
-  void add(Component komponenta[, umisteni])- přidá další komponentu do okna.
- některé layout managery vyžadují další informaci o umístění komponenty v okně.
 
Příklad
- Přidejte k předchozímu příkladu dvě textová pole s popiskami (label) „Originál“ a „Kopie“.
- Textové okno s popisem „Kopie“ nebude editovatelné.
- Tlačítko upravte tak, že na něm bude popis „Kopíruj“.
- Při stisknutí tlačítka se text z pole „Originál“ zkopíruje do pole „Kopie“.
- Při stisku tlačítka se do textového výstupu programu opíše text z popisu tlačítka.
