Práce se soubory v Javě
Z MiS
				
				
				(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				|  (Doplnění zápisu obsahu souborů a serializace) | m (→Příklady:  Překlepy) | ||
| Řádka 39: | Řádka 39: | ||
| * textová data | * textová data | ||
| ** BufferedWriter | ** BufferedWriter | ||
| − | **  | + | ** BufferedReader | 
| == Serializace == | == Serializace == | ||
Verze z 22. 7. 2011, 13:47
Pro podrobnější přehled o způsobech zápisu si pročtete tutoriál ze stránek firmy Oracle.
| Obsah | 
Manipulace se soubory
  Třída java.io.File 
- odkazuje na soubor jako celek
- reprezentuje vlastně název souboru a cestu k němu (nikoli data souboru)
-  vytvoření odkazu na soubor/cestu
- File vystupniSoubor = new File(nazevSouboru.pripona);
 
-  vytvoření, zjištění informací
- boolean createNewFile()
- boolean dbFile.exists()
- boolean createNewFile()
- boolean isDirectory()
- long length()
 
-  operace se soubory (celými, nikoli s daty v nich)
- renameTo(File novy)
- delete()
 
-  Práce s adresáři (protože adresář je také speciální soubor)
- File[] listFiles()
- mkdir(File nazev)
 
Přístup k obsahu souboru
- Pro přístup k obsahu souboru se v Javě používají vstupně-výstupní proudy (angl. stream).
- Vstupní (výstupní) proud je vlastně třída, která umožňuje zapisovat (číst) data z (do) souboru.
Příklady
-  binární data (obecná data, tedy libovolná posloupnost byte)
- FileOutputStream
- FileInputStream
 
-  textová data
- BufferedWriter
- BufferedReader
 
Serializace
Co je to serializace?
- V objektovém programování pracujeme s objekty, které obsahují atributy.
- Data souboru na disku jsou tvořena posloupností byte. Je na aplikaci, aby věděla, co tyto byte znamenají. Objekty do souborů ukládat přímo nelze.
- Pokud do souboru chceme ukládat složitější data (objekty), musí je naše aplikace převést na posloupnost byte.
- Převod můžeme provést vlastními prostředky, ale musíme si pro to naprogramovat patřičné metody.
- Výhodnější je nechat převod na Javě. Můžeme k tomu využít tzv. serializaci, tedy automatický převod objektů na posloupnosti byte.
Jak serializace funguje?
-  Třída, jejíž instance chceme ukládat do souboru, musí implementovat rozhraní Serializable.
-  Pro převod instance na posloupnost byte při zápisu použijeme třídu ObjectOutputStreampro zpětný převod při čtení tříduObjectInputStream.
Zápis a načtení objektu
Následující kód je zjednodušený, neřeší ošetření vyjímek. Jde nám o schéma použití serializace.
  Poznamka pozn = new Poznamka();
  
  File file = new File("cestaANazevSouboru");
  FileOutputStream fos = new FileOutputStream(file);
  ObjectOutputStream objOut = new ObjectOutputStream(fos);
  
  objOut.write (pozn);
  
  objOut.close();
  Poznamka pozn;
  
  File file = new File("cestaANazevSouboru");
  FileInputStream fis = new FileInputStream(file);
  ObjectInputStream objIn = new ObjectInputStream(fis);
  
  pozn = (Poznamka) objIn.read(); // lépe by bylo ověřit správnou třídu pomocí instance_of
  
  objIn.close();
Příklad: poznámkový blok
-  Máme třídu Poznamka, která obsahuje text poznámky a datum vytvoření.
- Máme 30 poznámek (instancí třídy) a chceme je uložit do souboru a později načíst.
-  Můžeme tedy:
-  zapsat data do textového souboru, kam na každý řádek zapíšeme jednu poznámku v textové podobě, pak středník a pak datum vytvoření ve formátu DD.MM.YYYY
- pro ukládání a čtení si ale musíme připravit metody, které vyřeší třeba situaci, kdy je středník součástí poznámky samotné.
 
-  použít serializaci. Pak stačí, když třída Poznamkaimplementuje rozhraníSerializable, protožeStringiDatetoto rozhraní také implementují a jiné atributy třídaPoznamkanemá.
 
-  zapsat data do textového souboru, kam na každý řádek zapíšeme jednu poznámku v textové podobě, pak středník a pak datum vytvoření ve formátu DD.MM.YYYY
