Android: Tvorba GUI
Z MiS
				
				
				(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				| m (→Nástroje pro tvorbu GUI:  Oprava vzhledu.) |  (Oprava vzhledu, upřesnění formulací.) | ||
| Řádka 12: | Řádka 12: | ||
| * Editovat přímo XML souboru. | * Editovat přímo XML souboru. | ||
| * Zápis prostřednictvím kódu v Javě. | * Zápis prostřednictvím kódu v Javě. | ||
| + | |||
| == Prvky GUI == | == Prvky GUI == | ||
| + | |||
| === TextView === | === TextView === | ||
| *  Popisek bez možnosti editování. | *  Popisek bez možnosti editování. | ||
| *  Metody a odpovídající XML atributy: | *  Metody a odpovídající XML atributy: | ||
| − | ** | + | ** <code>android:id</code>... identifikátor prvku (viz dále) | 
| − | + | ** <code>android:text</code>... zobrazený text | |
| − | ** | + | *** <code>setText(String text)</code>... nastavení textu | 
| − | *** | + | ** Pro zápis textů je vhodné použít notaci <code>@string</code> viz Multilanguage. | 
| + | |||
| === Button === | === Button === | ||
| − | *  | + | * Podtřída TextView, dědí všechny vlastnosti. | 
| − | + | ; XML atributy: | |
| − | + | * android:id | |
| − | + | * android:onClick = "metoda" | |
| − | + | ** Aktivita (třída) pak musí mít metodu: <code>public void metoda(View view) {...}</code>. | |
| − | + | ** Popis reakce na stisk tlačítka popíšeme v této metodě. | |
| − | ** | + | |
| === ImageView, ImageButton === | === ImageView, ImageButton === | ||
| − | + | ; XML atributy: | |
| − | + | * android:id | |
| − | + | * android:scr = "@drawable/zdroj-bez-pripony" | |
| − | *  | + | ** Lze použít obrázky: PNG, JPEG nebo GIF | 
| − | *  | + | ** Obrázky musí být uloženy v projektu ve složce: <code>res/drawable</code> | 
| − | + |   <ImageButton android:src="@drawable/obrazek" /> | |
| − | + | ||
| − | + | * Dynamické nastavování obrázků: | |
| − | *  | + |  Resources res = getResources(); | 
| − | + |  Drawable img = res.getDrawable(R.drawable.cross); | |
| − | + |  ibt.setImageDrawable(img); | |
| − | + | ||
| === EditText === | === EditText === | ||
| − | + | ;  XML atributy: | |
| − | + | * android:id | |
| − | + | * android:autoText="true" | |
| − | + | ** automatické dokončování slov, lépe ale použít třídu AutoCompleteTextView | |
| − | + | * android:singleLine="false" | |
| − | + | ** text na více řádcích | |
| − | + | * android:enabled="false" | |
| − | ** | + | ** textové pole nepůjde editovat | 
| − | + | ; Metody | |
| − | * | + | * <code>getText()</code> | 
| − | **** Vrací typ Editable. | + | ** Zpracování výsledku:  | 
| − | + | ** Vrací typ Editable. | |
| + | ** Lze použít jako parametr pro Toast: | ||
|   EditText et = (EditText) findviewbyid(R.id.txt); |   EditText et = (EditText) findviewbyid(R.id.txt); | ||
|   Editable str = txt.getText();    |   Editable str = txt.getText();    | ||
|   Toast toast = Toast.makeText(getApplicationContext(), str, Toast.LENGTH_LONG); |   Toast toast = Toast.makeText(getApplicationContext(), str, Toast.LENGTH_LONG); | ||
|   toast.show();    |   toast.show();    | ||
| − | + | * Editable má metodu: <code>toString();</code> | |
| − | + | ||
| === AutoCompleteTextView === | === AutoCompleteTextView === | ||
| *  Vylepšení třídy EditText pro automatické doplňování. | *  Vylepšení třídy EditText pro automatické doplňování. | ||
| − | *  android:id  | + | *  android:id | 
| + | |||
| === CheckBox === | === CheckBox === | ||
| − | + | ; XML atributy | |
| − | + |   android:id | |
| − | + | ; Metody: | |
| − | + |  isChecked() | |
| − | + |  setChecked() | |
| + |  toggle() | ||
| + | |||
| === RadioButton === | === RadioButton === | ||
| + | |||
| === RadioGroup === | === RadioGroup === | ||
| − | + | ; XML atributy | |
| − | + |  android:id (viz dále) | |
| − | + | ; Metody: | |
| − | + |  getCheckedRadioButtonId() | |
| + | * Vrací ID aktuálně zaškrtnutého tlačítka. | ||
| + | |||
| === AnalogClock === | === AnalogClock === | ||
| − | + | ||
| === DigitalClock === | === DigitalClock === | ||
| − | + | ; Metody: | |
| − | + |   getText() | |
| − | * | + | * Vrací datový typ ''Editable''. | 
| + | |||
| === Switch === | === Switch === | ||
| + | |||
| == Společné vlastnosti == | == Společné vlastnosti == | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| == Texty/multilanguage == | == Texty/multilanguage == | ||
| Řádka 102: | Řádka 110: | ||
| == Identifikace prvků GUI == | == Identifikace prvků GUI == | ||
| − | * View | + | * Všechny prvky jsou potomky třídy <code>View</code>. | 
| − | * | + | * Viz [developer.android.com/reference/android/view/View.html Developer.Android.com → View]. | 
| − | **  findViewById(...) | + | * Pokud potřebujeme získat odkaz na prvek v kódu aplikace, můžeme prvku přiřadit atribut: | 
| − | + |  android:id | |
| − | + | * ... a následně získat prvek metodou: | |
| − | + |   findViewById(...) | |
| − | + | ||
| − | + | <div class="Priklad"> | |
| − | + | *v XML: | |
| − | + |  <TextView android:id="@+id/popis" .../> | |
| − | + | * v kódu: | |
| − | + |  TextView tv = (TextView) this.findViewById(R.id.popis); | |
| + | </div> | ||
| + | |||
| + | ; Další metody: | ||
| + |  int View.getId() | ||
| + |   View View.getParent() | ||
| + |  int View.getParent() | ||
| + |   View View.getRootView() | ||
Verze z 25. 6. 2015, 09:41
| Obsah | 
Nástroje pro tvorbu grafického rozhraní aplikace (GUI)
-  Vestavěné nástroje vývojového prostředí (IDE)
- Například Android Studio má takový nástroj přímo vestavěn.
 
-  Nástroj DroidDraw
- DroidDraw.org
- Samostatná aplikace pro vizuální vytváření grafického rozhraní (GUI).
- Generuje XML popis grafického rozhraní, který pak můžeme přenést do projektu.
 
-  Náhledy GUI v zařízení
- AnDroidDraw (DroidDraw.org → AndroidDraw)
 
- Editovat přímo XML souboru.
- Zápis prostřednictvím kódu v Javě.
Prvky GUI
TextView
- Popisek bez možnosti editování.
-   Metody a odpovídající XML atributy:
-  android:id... identifikátor prvku (viz dále)
-  android:text... zobrazený text-  setText(String text)... nastavení textu
 
-  
-  Pro zápis textů je vhodné použít notaci @stringviz Multilanguage.
 
-  
Button
- Podtřída TextView, dědí všechny vlastnosti.
- XML atributy
- android:id
-  android:onClick = "metoda"
-  Aktivita (třída) pak musí mít metodu: public void metoda(View view) {...}.
- Popis reakce na stisk tlačítka popíšeme v této metodě.
 
-  Aktivita (třída) pak musí mít metodu: 
ImageView, ImageButton
- XML atributy
- android:id
-  android:scr = "@drawable/zdroj-bez-pripony"
- Lze použít obrázky: PNG, JPEG nebo GIF
-  Obrázky musí být uloženy v projektu ve složce: res/drawable
 
<ImageButton android:src="@drawable/obrazek" />
- Dynamické nastavování obrázků:
Resources res = getResources(); Drawable img = res.getDrawable(R.drawable.cross); ibt.setImageDrawable(img);
EditText
- XML atributy
- android:id
-  android:autoText="true"
- automatické dokončování slov, lépe ale použít třídu AutoCompleteTextView
 
-  android:singleLine="false"
- text na více řádcích
 
-  android:enabled="false"
- textové pole nepůjde editovat
 
- Metody
-  getText()- Zpracování výsledku:
- Vrací typ Editable.
- Lze použít jako parametr pro Toast:
 
EditText et = (EditText) findviewbyid(R.id.txt); Editable str = txt.getText(); Toast toast = Toast.makeText(getApplicationContext(), str, Toast.LENGTH_LONG); toast.show();
-  Editable má metodu: toString();
AutoCompleteTextView
- Vylepšení třídy EditText pro automatické doplňování.
- android:id
CheckBox
- XML atributy
android:id
- Metody
isChecked() setChecked() toggle()
RadioButton
RadioGroup
- XML atributy
android:id (viz dále)
- Metody
getCheckedRadioButtonId()
- Vrací ID aktuálně zaškrtnutého tlačítka.
AnalogClock
DigitalClock
- Metody
getText()
- Vrací datový typ Editable.
Switch
Společné vlastnosti
Texty/multilanguage
-  V XML:
-   android:text="@string/popis_textu"
- Odkaz v GUI
- Univerzální pro všechny jazyky
 
 
 
-   android:text="@string/popis_textu"
-  resources/values/strings.xml <#ID_1709611332>
- Soubor s texty
- <string name="popis_textu">Text ke zobrazení</string>
 
Poznámky
Identifikace prvků GUI
-  Všechny prvky jsou potomky třídy View.
- Viz [developer.android.com/reference/android/view/View.html Developer.Android.com → View].
- Pokud potřebujeme získat odkaz na prvek v kódu aplikace, můžeme prvku přiřadit atribut:
android:id
- ... a následně získat prvek metodou:
findViewById(...)
- v XML:
<TextView android:id="@+id/popis" .../>
- v kódu:
TextView tv = (TextView) this.findViewById(R.id.popis);
- Další metody
int View.getId() View View.getParent() int View.getParent() View View.getRootView()
Kontejnery
- Jsou ekvivalentem panelů v Javě.
- Zároveň nesou informaci o rozložení panelu.
-  LinearLayout()
-   Konfigurace:
- android:orientation
- vertical
 
- android:layout_height
- wrap_content
 
- android:layout_width
- fill_parent
 
- android:layout_weight
- poměr dvou či více kontejnerů
- 50
 
- android:layout_gravity
- zarovnání
- left
- right
- center_horizontal
- center_vertical
 
- android:padding
- 5px
 
 
- android:orientation
 
 
-   Konfigurace:
- RelativeLayout()
-  TableLayout()
-   Atributy:
- android:layout_height
- wrap_content
- fill_parent
 
- android:layout_width
- fill_parent
 
 
- android:layout_height
 
-   Řádky:
- <TableRow
-  android:layout_height
- wrap_content
 
-  android:layout_width
- wrap_content
 
 
-  android:layout_height
- V řádcích jednotlivé vnořené prvky (View).
 
- <TableRow
 
 
-   Atributy:
- ScrollView()
-  GridLayout()
- od API 14 (Android 4.0)
-   <GridLayout
- android:rowCount="3"
- android:columnCount="3"
 
 
 
Menu
- developer.android.com > Guide > Topics > Ui > Menus <http://developer.android.com/guide/topics/ui/menus.html>
-  res/menu/menu.xml
- XML popis struktury menu.
- <menu>
-   <item>
- android:id
- android:id="@+id/otevrit"
 
- android:title
- popiska
 
- Standardně nepárový tag.
- Obsahem elementu může být další element <menu> (podmenu).
- android:icon
- @drawable/obrazek
 
- android:alphabeticShortcut="x"
 
- android:id
 
-   Příklad:
- Zpět a Znovu
 
 
 
-  Hlavní menu
-   Z XML:
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu)
- Definujeme v aktivitě, která má mít menu.
 
- MenuInflater
- třída, která vytváří propojení s XML souborem.
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
-  o
- MenuInflater inflater = getMenuInflater();
- inflater.inflate(R.menu.menu, menu);
- return true;
- }
 
 
 
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu)
 
-   Dynamicky doplněné
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu)
- menu.add(int idSkupinyVoleb, int idVolby, int poradiVolbyVMenu, String textVolby)
- Příklad:
- menu.add(1,1,0, "otevri");
- menu.add(1,2,1, "zavri");
 
 
 
-   Obsluha
- public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item)
- Spustí se při kliknutí na menu.
 
- item.getItemId()
- switch (item.getItemId()) {
- case R.id.otevri:
- ...
- return true;
- }
 
 
- public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item)
 
 
-   Z XML:
-  Kontextové menu
-   registerForContextMenu(view)
- Registrace komponenty (view) pro kontext. menu.
- Příklad (kód aktivity):
- public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
-  o
- super.onCreate(savedInstanceState);
- setContentView(R.layout.main);
- Button b = (Button) R.findViewById(R.id.tlacitko);
- registerForContextMenu(b);
 
 
 
 
-   onCreateContextMenu()
- public boolean onCreateContextMenu(ContextMenu menu, View v, contextMenuInfo menuInfo) {
- o
- super.onCreateContextMenu(menu, v, menuInfo);
- if (v.getId()==R.id.tlacitko) {
-  o
- getMenuInflater().inflate(R.menu.kontextmenu, menu);
- }
 
- }
 
 
 
-   onContextItemSelected()
- public boolean onContextItemSelected(MenuItem item) {
- o
- Button b = (Button) findViewById(R.id.tlacitko);
- switch (item.getItemId()) {
-  o
- case R.id.modra:
- b.setBackgroundColor(Color.BLUE);
- return true;
- default:
- return super.onContextItemSelected(item);
- }
 
- }
 
 
 
 
-   registerForContextMenu(view)
-  Vytvoření
-   hlavní menu
- Jednou při vytvoření aktivity.
 
 
-   kontextové menu
- Při každém vyvolání (podržením prstu na prvku).
 
 
 
-   hlavní menu
Vyskakovací okna
-  Toast
- Třída
- Bublina, která se objeví a zase zmizí.
-   Metody
- setText(...)
- setDuration(konstantaDobyTrvani)
- makeText(Activity aktivita, String text, konstantaDobyTrvani)
- Vytvoří instanci.
-  Konstanty: <#ID_1440998896>
- Toast.LENGTH_LONG
- Toast.LENGTH_SHORT
 
 
- show()
- Zobrazí bublinu!
 
- Konstanty doby trvání:
- Toast.LENGTH_LONG
- Toast.LENGTH_SHORT
 
 
 
 
-  AlertDialog
- kritické události nebo potvrzení
-   ?? Od studenta z testu:
- AlertDialog dialog = new AlertDialog(Neutral, "OK");
- Dialog.setText(text);
- Dialog.setTitle("Upozornění");
- Dialog.show();
 
 
 
-  Builder
- umožňuje nastavit vlastnosti dialogu.
 
Activity
-  Pojmy
-   Aktivita <#ID_1165457866>
- Activity
- Jedna obrazovka aplikace
 
 
 
-   Aktivita <#ID_1165457866>
-  Potomek třídy:
- android.app.Activity
 
-  Životní cyklus:
- developer.android.com > Reference > Android > App > Activity <http://developer.android.com/reference/android/app/Activity.html>
 
-  Metody:
-   setContentView()
- Náhled obsahu.
 
 
-   onCreate()
- Volá se:
- při spuštění aktivity.
- Pokud bylo málo paměti a komponenta ve stavu onPause() nebo onStop() byla uvolněna.
 
 
- Volá se:
 
-   onStart()
- Následuje po:
- onCreate()
- onRestart()
 
 
- Následuje po:
 
-   onResume()
- Následuje po: 
- onStart()
-  onPause()
- když se uživatel vrátí k obrazovce (ale byla předtím stále viditelná):
 
 
 
- Následuje po: 
 
-   onPause()
- Uživatel se přepne do jiné aktivity
 
 
-   onStop()
- Aktivita již nebude viditelná.
 
 
-   onRestart()
- Aktivita byla znovu zviditelněna (předtím bylo okno skryto).
- Následuje tedy po:
- onStop()
 
 
 
-   onDestroy()
- Ukončení aktivity.
 
 
 
-   setContentView()
-  Spuštění aktivity
- Intent i = new Intent(this, novaAktivita.class);
- startActivity(i);
-   Přidání aktivity do manifestu:
- <activity android:name="novaAktivita" />
 
 
 
Další otázky
Vytvářet GUI v kódu, nebo editací XML?
- Doporučuje se spíš XML.
- Oddělíme tak logiku aplikace (chování, popsané v kódu) od popisu vzhledu (uvede se v XML).
- Lze vytvářet varianty vzhledu (alternativní XML).
- Snáze si vzhled představíme (kód je stručnější).
