Java: Zápis tříd
| m (→Zprávy/metody:  Oprava vzhledu.) |  (→Použití třídy:  Oprava nadpisů a vzhledu, doplnění spouštění metod.) | ||
| Řádka 89: | Řádka 89: | ||
|   <code>Automobil a1 = '''new''' Automobil(5);</code> |   <code>Automobil a1 = '''new''' Automobil(5);</code> | ||
| − | ===  | + | === Volání metod === | 
| − | + | * Volání metody instance nebo též zaslání zprávy instanci znamená, že ''spustíme'' kód, který je v metodě připraven. | |
| + | * Příkazy zapsané v metodě se tedy provedou a metoda případně vrátí návratovou hodnotu. | ||
| + | |||
| + | Syntaxe: | ||
| + |  ''instance_třídy''.''nazevMetody'' '''(''' ''hodnoty_parametrů'' ''');''' | ||
| + | |||
| + | Příklady: | ||
| + |  this.act(); | ||
| + | |||
| + |  int vzdalenost = panacek.distanceTo(this); | ||
| + | |||
| + |  double celkem; | ||
| + |  celkem = this.ujetaVzdalenost(); | ||
| + | |||
| + |  this.getWorld().pridejPanacka(3); | ||
| + | |||
|   Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4); |   Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4); | ||
|   o.posun(10, 10); |   o.posun(10, 10); | ||
|   System.out.println(o.plocha()); |   System.out.println(o.plocha()); | ||
| − | + | === Přístup k atributům === | |
|   o.poziceX = 10; |   o.poziceX = 10; | ||
|   System.out.println(o.poziceY); |   System.out.println(o.poziceY); | ||
| − | Přístup k atributům je ovlivněn [[Java: Modifikátory přístupu|modifikátory  | + | Přístup k atributům je ovlivněn [[Java: Modifikátory přístupu|modifikátory přístupu]]. | 
| <div class="Varovani">POZOR! Přistupovat k atributům třídy z jiných tříd porušuje dobré zvyklosti objektově orientovaného programování!</div> | <div class="Varovani">POZOR! Přistupovat k atributům třídy z jiných tříd porušuje dobré zvyklosti objektově orientovaného programování!</div> | ||
Verze z 19. 11. 2015, 22:57
Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které mají vlastnosti (atributy) a posílají si zprávy.
Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz Objektově_orientované_programování.
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.
| Obsah | 
Třída
Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:
- jaké vlastnosti mají objekty dané třídy
- a na jaké zprávy umí objekty dané třídy reagovat.
public class MojeTrida {
   //
   // popis vlastností třídy
   //
   // popis zpráv
   //
}
Atributy
Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.
Třeba třída Automobil bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.
Zápis atributu:
- může být modifikátor přístupu
- datový typ
- název
Příklad:
int delka; public String jmeno;
Tedy ve třídě:
public class Zbozi {
   String nazev;
   TypZachazeni omezeni;
   int cena;
   ...
}
Zprávy/metody
Metoda popisuje, co se má stát, když nám někdo pošle zprávu.
Syntaxe:
modifikátor_přístupu návratový_typ nazevMetody ( parametry_oddělené_čárkou ) { popis, co se má dělat v reakci na metodu }
Příklady:
public void act() { ... }
public int distanceTo(Enemy enemy) { ... }
protected double ujetaVzdalenost() { ... }
private void pridejPanacka(int sloupec) { ... }
- Volání („spuštění“) metod viz kapitola Přístup do třídy → Volání metod.
Návratová hodnota metody
-  Pokud má metoda návratový typ jiný než void, tak na konci potřebujeme vrátit výsledek.
-  Použijeme klíčové slovo return.
- Příklad
public double ujetaVzdalenost() {
	double vysledek = 0;
	
	// ... tady nějak spočítám výsledek... ;)
	
	return vysledek;
}
Konstruktor
Použití třídy
Vytvoření instance
- Obecně
new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
- Například:
Automobil a1 = new Automobil(5);
Volání metod
- Volání metody instance nebo též zaslání zprávy instanci znamená, že spustíme kód, který je v metodě připraven.
- Příkazy zapsané v metodě se tedy provedou a metoda případně vrátí návratovou hodnotu.
Syntaxe:
instance_třídy.nazevMetody ( hodnoty_parametrů );
Příklady:
this.act();
int vzdalenost = panacek.distanceTo(this);
double celkem; celkem = this.ujetaVzdalenost();
this.getWorld().pridejPanacka(3);
Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4); o.posun(10, 10); System.out.println(o.plocha());
Přístup k atributům
o.poziceX = 10; System.out.println(o.poziceY);
Přístup k atributům je ovlivněn modifikátory přístupu.
Další zdroje
- Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html
