Greenfoot
Z MiS
				
				
				
				
																
				
				
								
				
| Obsah | 
Co je to Greenfoot?
Dokumentaci tříd najdete na adrese:
Svět a volání metod act()
- Nastavení pozadí hrací plochy
- Například v konstruktoru našeho potomka třídy World můžeme zavolat:
World.setBackground(GreenfootImage obrazek)
Vytvoření a přidání Actorů
- Prvky jsou potomky třídy Actor.
- Instance vytváříme klasicky (new).
- Umístění na plochu:
- World.addObject(Actor actor, int x, int y)
- umístí na pozici (x, y)
 
Pohyb Actora
Máme dvě varianty ovládání prvku (actora):
- turn() + move() + setRotation()
-  realizuje relativní pozicování
- turn(int oKolik)
- otáčí o daný počet stupňů ve směru hodinových ručiček
 
 
- turn(int oKolik)
- x + y + setLocation()
 
-  realizuje relativní pozicování
- Příklad viz dále.
Reakce na klávesy
- Greenfoot.getKey()
- vrací null když nebyla stisknuta žádná
 
- Příklad viz dále.
Příklad: Pohyb podle kláves
String vstup = Greenfoot.getKey();
if (vstup != null) {
   if (vstup.equals("right")) {
      this.setRotation(0);
   } else if (vstup.equals("left")) {
      this.setRotation(180);
   } else if (vstup.equals("up")) {
      this.setRotation(-90);
   } else if (vstup.equals("down")) {
      this.setRotation(90);
   }
   this.move(1);
}
Náhodná čísla
- Standardní řešení Javy
-  Math.random()... vrací čísla z intervalu <0, 1)
- Řešení Greenfootu
- Pro hry je často potřeba generovat celá čísla. Pro zjednodušení je tedy v Greenfootu metoda:
-  Greenfoot.getRandomNumber(int limit)- Vrací čísla z množiny {0, 1, ..., limit-1}.
 
Zjištění kolize prvků ve hře
-  Ke zjištění kolizí slouží metody ve třídě Actor, které se jmenují get...Object....
- Metod je hodně, ale chovají se podobně.
- Výběr třídy
-  Pokud zadáte parametr typu class, bere v potaz pouze objekty zadaného typu. Pokud zadáme null, berou se v potaz všechny objekty.
- Všechny objekty:
List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null);
- Jen objekty zvoleného typu:
List<Zradlo> seznam = this.getIntersectingObjects(Zradlo.class);
- Návratová hodnota
-  Vrací buď první kolidující objekt nebo nullkdyž nekoliduje:
getOneIntersectingObject(class) getOneObjectAtOffset(int dx, int dy, class)
- ... nebo seznam všech vyhovujících objektů.
private void vyresKolidujici() {
   List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null); 
   for (Actor prvek : seznam) {
      prvek.aplikuj(this);
   }
}
- Filtr
- intersecting objects ... objekty, které se prolínají se stávajícím (došlo ke kolizi)
- objects at offset ... objekty, které jsou v dané vzdálenosti (dx, dy) od stávajícího objektu
Řešení situací
- Zdi
- Mizení Actorů
K mizení slouží metoda:
MouseWorld.removeObject(Actor kdoMaZmizet)
Příklad:
private void sezerVsechnyKolidujici() {
   World svet = this.getWorld();
   List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null); 
   for (Actor prvek : seznam) {
      prvek.aplikuj(this);
      svet.removeObject(prvek);
   }
- Změna obrázku Actoru
- Výpis stavu hry, hlášky
Úkol: Vytvořte hru!
- Vytvořte hru, na které ukážete ty prvky práce v Greenfootu, které jsme si ukázali výše.
