Android: Tvorba GUI
Z MiS
				
				
				
				
																
				
				
								
				
| Obsah | 
Nástroje pro tvorbu grafického rozhraní aplikace (GUI)
-  Vestavěné nástroje vývojového prostředí (IDE)
- Například Android Studio má takový nástroj přímo vestavěn.
 
-  Nástroj DroidDraw
- DroidDraw.org
- Samostatná aplikace pro vizuální vytváření grafického rozhraní (GUI).
- Generuje XML popis grafického rozhraní, který pak můžeme přenést do projektu.
 
-  Náhledy GUI v zařízení
- AnDroidDraw (DroidDraw.org → AndroidDraw)
 
- Editovat přímo XML souboru.
- Zápis prostřednictvím kódu v Javě.
Prvky GUI
TextView
- Popisek bez možnosti editování.
-   Metody a odpovídající XML atributy:
- android:id <#ID_860351535>
- setText(String text)
- android:text
 
- Pevné texty viz Multilanguage <#ID_1479957383>
 
 
Button
- Podtřída TextView, dědí všechny vlastnosti.
-   XML atributy:
- android:id <#ID_860351535>
- android:onClick = "metoda"
-  Aktivita (třída) musí mít metodu:
- public void metoda(View view) {...}
 
- Odkaz na obsluhu tlačítka.
 
-  Aktivita (třída) musí mít metodu:
 
 
ImageView, ImageButton
-   XML atributy:
- android:id <#ID_860351535>
- android:scr = "@drawable/zdroj-bez-pripony"
 
 
- PNG, JPEG nebo GIF
-   Obrázky ve složce:
- res/drawable
 
 
-   Příklad:
- <ImageButton android:src="@drawable/obrazek" />
 
 
-   Dynamické nastavování obrázků:
- Resources res = getResources();
- Drawable img = res.getDrawable(R.drawable.cross);
- ibt.setImageDrawable(img);
 
 
EditText
-   XML atributy:
- android:id <#ID_860351535>
- android:autoText=" true"
- automatické dokončování slov, lépe ale použít třídu AutoCompleteTextView
 
- android:singleLine= " false"
- text na více řádcích
 
- android:enabled =" false "
- nemožnost zápisu
 
 
- android:autoText=" true"
 
- android:id <#ID_860351535>
-   Zpracování výsledku:
- getText()
- Vrací typ Editable.
- Lze použít jako parametr Toast:
 
 
- getText()
 
EditText et = (EditText) findviewbyid(R.id.txt); Editable str = txt.getText(); Toast toast = Toast.makeText(getApplicationContext(), str, Toast.LENGTH_LONG); toast.show();
-  Editable má metodu:
- toString();
 
 
-  Editable má metodu:
 
 
AutoCompleteTextView
- Vylepšení třídy EditText pro automatické doplňování.
- android:id <#ID_860351535>
CheckBox
-   Metody:
- isChecked()
- setChecked()
- toggle()
 
 
- android:id <#ID_860351535>
RadioButton
RadioGroup
- Může mít
- android:id (viz dále)
 
- getCheckedRadioButtonId()
- Vrací ID aktuálně zaškrtnutého tlačítka.
 
AnalogClock
- <AnalogClock android:id="@+id/analogClock1" android:layout_width="wrap_content" android:layout_height="wrap_content" android:layout_alignParentTop="true" android:layout_centerHorizontal="true" android:layout_marginTop="67dp" />
DigitalClock
- <DigitalClock android:id="@+id/digitalClock1" android:layout_width="wrap_content" android:layout_height="wrap_content" android:layout_below="@+id/analogClock1" android:layout_centerHorizontal="true" android:layout_marginTop="82dp" />
-   final DigitalClock hodiny = (DigitalClock) findViewById(R.id.digitalClock1);
- hodiny.getText().toString();
 
Switch
Společné vlastnosti
Identifikace prvků
-  android:id
- android:id="@+id/popis"
- Pomocí něj pak odkazuji na prvek: <#ID_1780784546>
 
Texty/multilanguage
-  V XML:
-   android:text="@string/popis_textu"
- Odkaz v GUI
- Univerzální pro všechny jazyky
 
 
 
-   android:text="@string/popis_textu"
-  resources/values/strings.xml <#ID_1709611332>
- Soubor s texty
- <string name="popis_textu">Text ke zobrazení</string>
 
Poznámky
Identifikace prvků GUI
-  View
- developer.android.com/reference/android/view/View.html
-   findViewById(...)
- v XML:
- <TextView android:id="@+id/popis" .../>
 
- v kódu:
- TextView tv = (TextView) this.findViewById(R.id.popis);
 
 
- v XML:
 
-   getId()
- int View.getId()
 
 
-   getParent()
- int View.getParent()
 
 
- getRootView()
 
Kontejnery
- Jsou ekvivalentem panelů v Javě.
- Zároveň nesou informaci o rozložení panelu.
-  LinearLayout()
-   Konfigurace:
- android:orientation
- vertical
 
- android:layout_height
- wrap_content
 
- android:layout_width
- fill_parent
 
- android:layout_weight
- poměr dvou či více kontejnerů
- 50
 
- android:layout_gravity
- zarovnání
- left
- right
- center_horizontal
- center_vertical
 
- android:padding
- 5px
 
 
- android:orientation
 
 
-   Konfigurace:
- RelativeLayout()
-  TableLayout()
-   Atributy:
- android:layout_height
- wrap_content
- fill_parent
 
- android:layout_width
- fill_parent
 
 
- android:layout_height
 
-   Řádky:
- <TableRow
-  android:layout_height
- wrap_content
 
-  android:layout_width
- wrap_content
 
 
-  android:layout_height
- V řádcích jednotlivé vnořené prvky (View).
 
- <TableRow
 
 
-   Atributy:
- ScrollView()
-  GridLayout()
- od API 14 (Android 4.0)
-   <GridLayout
- android:rowCount="3"
- android:columnCount="3"
 
 
 
Menu
- developer.android.com > Guide > Topics > Ui > Menus <http://developer.android.com/guide/topics/ui/menus.html>
-  res/menu/menu.xml
- XML popis struktury menu.
- <menu>
-   <item>
- android:id
- android:id="@+id/otevrit"
 
- android:title
- popiska
 
- Standardně nepárový tag.
- Obsahem elementu může být další element <menu> (podmenu).
- android:icon
- @drawable/obrazek
 
- android:alphabeticShortcut="x"
 
- android:id
 
-   Příklad:
- Zpět a Znovu
 
 
 
-  Hlavní menu
-   Z XML:
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu)
- Definujeme v aktivitě, která má mít menu.
 
- MenuInflater
- třída, která vytváří propojení s XML souborem.
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
-  o
- MenuInflater inflater = getMenuInflater();
- inflater.inflate(R.menu.menu, menu);
- return true;
- }
 
 
 
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu)
 
-   Dynamicky doplněné
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu)
- menu.add(int idSkupinyVoleb, int idVolby, int poradiVolbyVMenu, String textVolby)
- Příklad:
- menu.add(1,1,0, "otevri");
- menu.add(1,2,1, "zavri");
 
 
 
-   Obsluha
- public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item)
- Spustí se při kliknutí na menu.
 
- item.getItemId()
- switch (item.getItemId()) {
- case R.id.otevri:
- ...
- return true;
- }
 
 
- public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item)
 
 
-   Z XML:
-  Kontextové menu
-   registerForContextMenu(view)
- Registrace komponenty (view) pro kontext. menu.
- Příklad (kód aktivity):
- public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
-  o
- super.onCreate(savedInstanceState);
- setContentView(R.layout.main);
- Button b = (Button) R.findViewById(R.id.tlacitko);
- registerForContextMenu(b);
 
 
 
 
-   onCreateContextMenu()
- public boolean onCreateContextMenu(ContextMenu menu, View v, contextMenuInfo menuInfo) {
- o
- super.onCreateContextMenu(menu, v, menuInfo);
- if (v.getId()==R.id.tlacitko) {
-  o
- getMenuInflater().inflate(R.menu.kontextmenu, menu);
- }
 
- }
 
 
 
-   onContextItemSelected()
- public boolean onContextItemSelected(MenuItem item) {
- o
- Button b = (Button) findViewById(R.id.tlacitko);
- switch (item.getItemId()) {
-  o
- case R.id.modra:
- b.setBackgroundColor(Color.BLUE);
- return true;
- default:
- return super.onContextItemSelected(item);
- }
 
- }
 
 
 
 
-   registerForContextMenu(view)
-  Vytvoření
-   hlavní menu
- Jednou při vytvoření aktivity.
 
 
-   kontextové menu
- Při každém vyvolání (podržením prstu na prvku).
 
 
 
-   hlavní menu
Vyskakovací okna
-  Toast
- Třída
- Bublina, která se objeví a zase zmizí.
-   Metody
- setText(...)
- setDuration(konstantaDobyTrvani)
- makeText(Activity aktivita, String text, konstantaDobyTrvani)
- Vytvoří instanci.
-  Konstanty: <#ID_1440998896>
- Toast.LENGTH_LONG
- Toast.LENGTH_SHORT
 
 
- show()
- Zobrazí bublinu!
 
- Konstanty doby trvání:
- Toast.LENGTH_LONG
- Toast.LENGTH_SHORT
 
 
 
 
-  AlertDialog
- kritické události nebo potvrzení
-   ?? Od studenta z testu:
- AlertDialog dialog = new AlertDialog(Neutral, "OK");
- Dialog.setText(text);
- Dialog.setTitle("Upozornění");
- Dialog.show();
 
 
 
-  Builder
- umožňuje nastavit vlastnosti dialogu.
 
Activity
-  Pojmy
-   Aktivita <#ID_1165457866>
- Activity
- Jedna obrazovka aplikace
 
 
 
-   Aktivita <#ID_1165457866>
-  Potomek třídy:
- android.app.Activity
 
-  Životní cyklus:
- developer.android.com > Reference > Android > App > Activity <http://developer.android.com/reference/android/app/Activity.html>
 
-  Metody:
-   setContentView()
- Náhled obsahu.
 
 
-   onCreate()
- Volá se:
- při spuštění aktivity.
- Pokud bylo málo paměti a komponenta ve stavu onPause() nebo onStop() byla uvolněna.
 
 
- Volá se:
 
-   onStart()
- Následuje po:
- onCreate()
- onRestart()
 
 
- Následuje po:
 
-   onResume()
- Následuje po: 
- onStart()
-  onPause()
- když se uživatel vrátí k obrazovce (ale byla předtím stále viditelná):
 
 
 
- Následuje po: 
 
-   onPause()
- Uživatel se přepne do jiné aktivity
 
 
-   onStop()
- Aktivita již nebude viditelná.
 
 
-   onRestart()
- Aktivita byla znovu zviditelněna (předtím bylo okno skryto).
- Následuje tedy po:
- onStop()
 
 
 
-   onDestroy()
- Ukončení aktivity.
 
 
 
-   setContentView()
-  Spuštění aktivity
- Intent i = new Intent(this, novaAktivita.class);
- startActivity(i);
-   Přidání aktivity do manifestu:
- <activity android:name="novaAktivita" />
 
 
 
Další otázky
Vytvářet GUI v kódu, nebo editací XML?
- Doporučuje se spíš XML.
- Oddělíme tak logiku aplikace (chování, popsané v kódu) od popisu vzhledu (uvede se v XML).
- Lze vytvářet varianty vzhledu (alternativní XML).
- Snáze si vzhled představíme (kód je stručnější).
