Algoritmus
Z MiS
				
				
				
				
																
				
				
								
				
| Obsah | 
Úloha
- Zadání, které řešíme.
- Formálním popisem vznikne problém.
Problém
- Definice problému
- vstupní proměnné
- výstupní proměnné
- konfigurační proměnné
- omezení
- optimalizační kritérium
Algoritmus
Schematický postup řešení určitého problému, který je konečný, určitý, korektní a obecný.
- Vlastnosti algoritmu
- Konečnost
- algoritmus skončí pro libovolná (korektní) data v konečném množství kroků.
 
- Určitost (determinovanost)
- všechny kroky algoritmu jsou přesně definovány.
 
- Korektnost
- algoritmus skončí pro libovolná (korektní) data správným výsledkem.
 
- Obecnost
- algoritmus řeší všechny úlohy daného typu.
 
- Někdy se jako vlastnosti uvádí také
-  resultativnost — konečnost a korektnost dohromady
- Algoritmus skončí pro libovolná (korektní) data v konečném množství kroků správným výsledkem.
 
-  elementárnost
- Základní kroky algoritmu jsou dostatečně jednoduché, aby jim rozuměl vykonávající stroj.
- Chápeme to jako součást určitosti algoritmu.
 
Stav algoritmu
- Nechť: 
- X={x1, x2, ...,xn} je množina konfiguračních proměnných
- Z={z1, z2, ...,zn} je množina vnitřních proměnných algoritmu A řešícího I.
 
- Pak každé ohodnocení s proměnných X a Z je stav algoritmu.
Zápis algoritmu
Algoritmy zapisujeme:
- v přirozeném jazyce (slovně)
-  pseudokódem
- používáme jazyk podobný programovacím jazykům
- vynecháváme ale některé prvky, které člověk pro pochopení nepotřebuje (složené závorky tam, kde je dostačující odsazení apod.).
 
- v programovacím jazyce
-  pomocí vývojových diagramů 
- viz série článků Vývojové diagramy na Programujte.com.
- Viz stránka Vývojové diagramy.
 
Algoritmizace × programování
Pojem programování v užším smyslu je synonymem kódování, tedy přepisu algoritmu do zdrojového kódu.
Pojem programování v širším slova smyslu je synonymem pro tvorbu software a zahrnuje: analýzu zadání, algoritmizaci a kódování.
Viz Tvorba software.
