Návrh UI
Z MiS
Obsah |
Uživatelské rozhraní
- UI... User Interface
- Zařízení či software, které slouží uživateli k ovládání výrobku/služby/počítače...
- Nemusí být nutně vztaženo k IT.
- Jedná se o jednu z oblastí softwarového inženýrství (SI).
- Požadavky
- atraktivní vzhled (design, grafika,...)
- dostupnost
- použitelnost
Dostupnost
- Availability
- Výrobek musí být schopen ovládat i uživatel s omezeními.
- Zdravotní handicap
- Zrakové omezení
- Doporučení
- Dostatečný kontrast
- Možnost ovládat jednou rukou
- Velikost ovládacích prvků
- Vzdálenost mezi ovládacími prvky
- ...
- Web
- Dodržení standardů a strukturování textu
- Tak, aby mohly fungovat automatické čtečky.
Použitelnost
Cíle
- Uživatel na první pohled ví, k čemu výrobek slouží.
- Uživatel ví, jak vyřešit svůj úkol.
- přehlednost, snadná orientace
- Uživatel považuje ovládání za snadné.
Negativa
Viz: Adaptic.cz
- přílišná originalita, především v ovládání webu, ale i při návrhu layoutu nebo vzhledu
- nekonzistence hlavních prvků a jejich funkčnosti
- malá rychlost načítání a vykreslování stránky v prohlížeči
- nefungující či nedostatečná navigace
- špatná informační architektura – především nelogické uspořádání, rozmístění a malá strukturovanost informací
- zasahování do uživatelského prostředí prohlížeče, např. obarvené lišty, otvírání odkazů do nového okna
- neexistence tiskové verze
- chybějící zpětná vazba
- nepřívětivý tvar URL
- U větších webů také
- chybějící mapa stránek,
- nefungující chybová stránka 404,
- neexistující fulltextové vyhledávání
Chování uživatele na webu
Viz: KRUG
- Prohlížíme, nečteme
- Volíme první „rozumnou“ volbu
- Máme-li řešení, nehledáme další
- Pozor!
- V době vyhledávačů může uživatel na váš server vstoupit kteroukoli stránkou, nejen úvodní.
Postupy k dosažení použitelnosti
Viz: KRUG
- Motto
- „Nenuťte uživatele přemýšlet“
- Prvkům ponechte tradiční vzhled
- odkazy podtržené
- tlačítka se zvýrazněnými okraji
- jednotlivé bloky stránky graficky oddělené
- „Vynechte polovinu slov“
- žádné uvítací prology
- žádné dlouhé odstavce textu
- (s vyjímkou novinových článků a literárních statí či knih)
- Dejte stránkám jasnou strukturu
Jak dosáhnout použitelnosti
- Nejprve kreslete a testujte, pak až kódujte!
- Nepřehlcení informacemi
- Dodržení standardů
- Dodržení běžných konvencí
- Vizuální přitažlivost
- Testujte na lidech! (viz (#Analýza použitelnosti]])
- Speciálně pro web
- aktuálnost
- snadnost doplňování
- možnost přidělení rubrik editorům
- dostupnost na portálech, SEO
Analýza použitelnosti
Viz: KRUG
- Vytipujte cílové uživatele výrobku/webu.
- Můžete vytvořit „persony“.
- Vytipujte úlohy, které budou uživatelé s výrobkem provádět
- Najděte příklady uživatelů a testujte
- Najděte konkrétní uživatele z cílových skupin.
- Zadávejte jim úlohy.
- Sledujte, jak reagují.
- Pravidla
- Uživatel nikdy nejedná „špatně“!!!
- Pokud zvolil špatný postup, je to asi chyba návrhu UI.
- Nenapovídejte uživateli!
- Na první pohled byste měli identifikovat:
- Logo serveru
- Název stránky (v rámci serveru)
- Záložky sekcí
- Lokální navigace
- Nástroj pro vyhledávání
- Při pohledu na stránku máte vědět
- Co web nabízí
- Název
- Logo
- Slogan
- Kudy máte pokračovat
- Pro jednotlivé kategorie uživatelů
- Co web nabízí
- Testujte na lidech!!!
Zdroje:
- KRUG, Steve. Webdesign : Nenuťte uživatele přemýšlet. 2. aktualizované. Brno : Computer Press, 2007. 164 s. ISBN 80-251-1291-8.
- Anglický originál: Steve Krug. Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability
- Adaptic.cz > Použitelnost webu
- Prezentace z Data.businessworld.cz